کل 26895
5

زندگی ایمن با رعایت چند نکته ساده درباره اجاق گاز

  • کد خبر : 59253
  • 05 مهر 1401 - 23:15
زندگی ایمن با رعایت چند نکته ساده درباره اجاق گاز

با حضور به موقع آتش نشانان در یک منزل مسکونی از مرگ یک مادر و کودک بر اثر گاز گرفتگی جلوگیری شد. گاز گرفتگی که حاصل از بی احتیاطی در باز و بسته نگه داشتن شیر اجاق گاز بود و اگر هوشیاری آتش نشانان و اطلاع رسانی همسایه ها نبود، به سرانجامی تلخ تبدیل می شد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از پایگاه خبری ۱۲۵، در این قسمت از زندگی ایمن شما را با دغدغه ای آشنا می کنیم که بسیاری از خانواده های دارای فرزند خردسال گرفتاری زیادی برای آن دارند. فرزندانی که از سر کنجکاوی سراغ اجاق گاز می روند و اگر نظارت و مراقبت والدین نباشد، کنجکاوی شان می تواند به خسارتی جبران ناپذیر برای همه خانواده تبدیل شود.

ساعت ۱۰:۱۳ صبح امروز در پی تماس تلفنی شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبنی بر استشمام بوی شدید گاز در یک ساختمان مسکونی واقع در خانی آباد نو، خیابان صمدی، کوچه محمدی، ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تهران آتش نشانان ایستگاه ۲۲ را جهت بررسی علت این حادثه اعزام کرد.

سام نادری فرمانده آتش‌نشانان اعزامی در گزارش اولیه خود اعلام کرد: در یک ساختمان مسکونی ۷ طبقه ۱۴ واحدی بوی شدید گاز شهری در داخل ساختمان پراکنده شده بود که پس از بررسی های به عمل آمده آتش‌نشانان مشخص شد که بوی شدید گاز از یکی از واحدهای طبقه هفتم این ساختمان است.

وی افزود: با توجه به عدم پاسخگویی ساکنین این واحد مسکونی و اعلام همسایگان مبنی بر حضور نفرات در داخل واحد مسکونی و شواهد موجود بر حضور اشخاص در داخل این واحد، آتش نشانان در حضور عوامل انتظامی درب واحد مسکونی را بازکردند که پس از بررسی های اولیه با باز ماندن شیر اجاق گاز منزل و همچنین یک خانم و یک کودک بیهوش در داخل یکی از اتاق های این واحد مواجه شدند.

 

نادری تصریح کرد: پس از مشاهده علائم گاز گرفتگی در این دو نفر، آتش نشانان اقدامات اولیه درمانی را بر روی مصدومین انجام دادند که خوشبختانه توانستند هر دو مصدوم را تا حدودی به حالت اولیه باز گردانند.
رعایت برخی اصول در نصب، نگهداری و نظارت بر سلامت اجاق گاز ها می تواند تا حد زیادی به سلامت خانواده منجر شود. فراموش هم نکنید که در هنگام عدم استفاده از اجاق گاز، شیر اصلی ان را ببندید تا خودتان و کودک خردسال شما از خطرات آن در امان باشند.

۱- اجاق گازهای بزرگ و سایر وسائل گازسوزی که به طور ثابت در یک محل نصب می شوند باید بوسیله لوله فلزی به سیستم لوله کشی ساختمان وصل گردند.
۲- در هنگام روشن کردن اجاق گاز ابتدا شمعک یا کبریت را روشن و سپس شیر گاز را باز کنید.
۳- در اجاق گازهائی که پیلوت(شمعک) ندارند همیشه ابتدا کبریت را روشن و سپس شیر گاز را باز کنید.
۴- اگر اجاق گاز و وسائل گازسوزی که مورد استفاده شما قرار می گیرند دارای پیلوت(شمعک) می باشند چنانچه بعد از باز کردن شیر گاز مشعل روشن نشود معلوم میشود که پیلوت میزان نیست و یا خاموش شده است. در هر حال باید فوراً شیر اصلی را بست و بوسیله افراد خبره به بررسی و رفع علت پرداخت.
۵-  سررفتن ظرف غذا و مانند آنها برروی اجاق گاز ممکن است باعث خاموش شدن گاز گردد. بنابراین هنگام استفاده از اجاق گاز باید دقت شود که ظرف غذا سر نرود.چنانچه این عمل اتفاق افتاد و شعله خاموش شد باید فوراً شیر گاز را بسته و پس‌از خارج کردن گازمنتشر شده در فضای آشپزخانه، اجاق گاز را تمیز و آماده روشن کردن مجدد نمود.
۶- همیشه مراقب باشید که مشعلهای اجاق گاز و ضمائم آن کاملاً تمیز و مرتب باشد تا گاز بتواند به راحتی و به اندازه کافی به مشعل برسد و با شعله آبی بسوزد.
۷-  برای نظافت اجاق گازباید هفته ای یک یا دو دفعه شیر مصرف مربوطه را بسته و مشعلها و ضمائم آن را از جای خود بیرون آورده و پس‌از تمیزکردن و شستن، کاملاً آنها را خشک‌کرده و دوباره در جای خود قرار داده شود.
۸-  از وارد آوردن ضربه بوسیله دیگ و سایر ظروف سنگین بر روی اجاق گاز جداً خودداری کنید زیرا این عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز می شود.
۹- وسایل گازسوزمخصوصاً اجاق گاز رادر محل وزش جریان باد مانند مقابل باد بزن های برقی، پنجره و… قرار ندهیدزیرا این عوامل باعث خاموش شدن شعله می شوند و درنتیجه چون شیر اجاق باز است گاز در فضا پراکنده می شود و تولید خطر و آتش سوزی می کند.

بدین ترتیب در رابطه با استفاده صحیح از اجاق گاز شش نکته بسیار مهم است.
۱- ابتدا کبریت را روشن و سپس شیر گاز را باز کنید.
۲- اجاق گاز باید همیشه با شعله آبی بسوزد.
۳- از وارد آوردن ضربه بوسیله ظروف سنگین روی اجاق گاز خودداری نمایید.
۴- اجاق گاز و سایر وسایل گاز سوزرا درمعرض کوران هوا و جریان باد قرار ندهید.
۵- از سر رفتن ظروف غذادرروی اجاق گاز جلوگیری نمایید.
۶ – حتی الامکان از اجاق گازهای مجهز به ترموکوپل استفاده کنید.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.