کل 26920
2

تعیین متغیرها و شاخص های آنتروپومتریک استاتیک برای طراحی صندلی کلاس های آموزشی( گروه مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران – سال ۱۳۹۰)

  • کد خبر : 10424
  • 17 بهمن 1395 - 0:00
تعیین متغیرها و شاخص های آنتروپومتریک استاتیک برای طراحی صندلی کلاس های آموزشی( گروه مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران – سال ۱۳۹۰)

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۰ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان: محسن فلاحتی ، مجتبی ذکایی ، حسن صادقی نائینی ، غلامرضا مرادی

 

چکیده :

زمینه و هدف:  طراحی ایستگاه کار با هدف تسهیل شرایط حرف ه­ایی و در عین حال حصول بهره ­وری بالاتر از جمله اهداف اساسی ارگونومی محسوب می­شود. شایسته است که ایستگاه­ های کار آنگونه طراحی شود که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی با کاربران هم­خوانی و تناسب داشته باشد. یکی از راه­کارهای دستیابی به این مهم اندازه­ گیری ابعاد انسانی و سنجش ­های آنتروپومتریک می­باشد که طی آن اندازه ­های سگمنت­ های مختلف بدن مورد اندازه­ گیری قرار می­گیرد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی هفتاد دانشجوی ۳۰-۲۱ ساله دانشکده بهداشت به عنوان نمونه و به صورت سیستماتیک انتخاب شدند (۳۵ دانشجوی دختر و ۳۵ دانشجوی پسر) که در سنجش­های آنتروپومتریک همکاری نمودند. براساس مقالات معتبرلیستی از ۱۵ پارامترآنتروپومتری مرتبط با تحقیق تهیه شد و هریک از پارامترها توسط تجهیزات آنتروپومتری استاتیک و استادیومتر مربوطه اندازه­گیری شد.

یافته ها:  بر اساس نتایج به دست آمده از ابعاد اندازه­ گیری شده که همگی دارای توزیع نرمال بودند و با ا ستناد آنالیز ارگونومیک چهار نمونه صندلی موجود در کلاس­ های درس، مشخص گردید که تنها یک نوع صندلی به اندازه­ های لازم و آن هم در حد ۴۰% انطباق، نزدیک بوده است.

نتیجه گیری:نتایج این تحقیق به ویژگی­ های ابعادی لازم برای طراحی و یا انتخاب شایسته صندلی­ های آموزشی مبتنی بر اصول ارگونومی منتهی گشت

 

واژه‌های کلیدی : آنتروپومتری ، صندلی ، کلاس ، محیط های آموزشی ، ارگونومی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.