کل 26875
2

تأثیر استرس‌ های شغلی بر رضایت شغلی حسابداران

  • کد خبر : 10299
  • 29 بهمن 1395 - 0:00
تأثیر استرس‌ های شغلی بر رضایت شغلی حسابداران

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : شکوفه یوسفی ، شهناز نایب زاده ، حسین اسلامی

 

چکیده :

زمینه و هدف: استرس شغلی عاملی مهم در ایجاد عوارض جسمی و روانی در کارکنان است و آثار و پیامدهای منفی بر سازمان دارد. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر استرس‌های شغلی ( ارزیابی عملکرد، حجم کار، تصمیم‌گیری، مسئولیت/ اختیار) بر رضایت شغلی حسابداران می‌باشد.

روش بررسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. داده‌ها از طریق پرسشنامه استرس شغلی کان و همکاران (۱۹۶۴۴) و مقیاس رضایت شغلی ارزیابی سازمانی میشیگان جمع‌آوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه حسابداران شاغل در شرکت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی استان یزد می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۱۷۹ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار LISREL انجام شد.

یافته ها: با توجه به مقدار قدر مطلق آماره  t برابر ۷۲/۲ و مقدار تأثیر برابر ۲۰/۰ و منفی، می‌توان گفت استرس شغلی بر رضایت شغلی تأثیر معنادار و منفی دارد؛ همچنین با توجه به این که قدر مطلق آماره t مربوط به تصمیم‌گیری، ارزیابی عملکرد وحجم کار کم تر از ۹۶/۱ است، می‌توان گفت این مؤلفه‌ها تأثیر معناداری بر رضایت شغلی ندارند؛ اما قدر مطلق آماره t مربوط به مؤلفه مسئولیت/اختیار برابر با ۴۴/۲ و مقدار تأثیر ۵۲/۰و منفی می‌باشد؛ بنابراین می‌توان گفت مسئولیت/اختیار بر رضایت شغلی تأثیر معنادارومنفی دارد.

نتیجه گیری: با توجه به این که استرس شغلی بر رضایت شغلی تأثیر دارد، بکارگیری راهبردهای مؤثر از سوی مدیران برای کاهش استرس های شغلی حسابداران نظیر مشخص کردن حوزه کاری و دادن اختیارات کافی جهت انجام مسئولیت‌های شغلی امری ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : رضایت شغلی ، استرس‌های شغلی ، حجم کاری ، ارزیابی عملکرد ، مسئولیت/ اختیار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.