کل 26889
1

بررسی کارآیی فرآیند الکتروشیمیایی در حذف آنیلین از فاضلاب صنایع

  • کد خبر : 10436
  • 17 بهمن 1395 - 0:00
بررسی کارآیی فرآیند الکتروشیمیایی در حذف آنیلین از فاضلاب صنایع

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۰ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : مهدیه ارغیانی ، احمد جنیدی جعفری ، روشنک رضائی کلانتری ، میترا غلامی

 

چکیده :

زمینه و هدف: آنیلین به عنوان یکی از آمین ­ های آروماتیک به طور وسیعی، از کارخانجات مواد رنگی و مواد شیمیایی کشاورزی مانند علف کش ­ ها پراکنده می شود. این ماده مکرراً توسط صنایع شیمیایی به عنوان ماده خام در ساخت دارو، رنگ، لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد و محصول جانبی صنایع نساجی و کاغذ می باشد. آنیلین در زمان رها شدن به محیط ­ های آبی در چرخه زندگی آبزیان تداخل ایجاد کرده و برای انسان نیز سرطان ­ زاست. در خون به سادگی واکنش داده، مانع جذب اکسیژن و بروز بیماری متهموگلوبینا می ­ گردد. هدف از این تحقیق مطالعه کارایی فرآیند الکتروشیمیایی جهت تصفیه ­ ی ترکیبی سخت تجزیه ­ پذیر به نام آنیلین از فاضلاب سنتتیک با استفاده از الکترودهای آهنی در مقیاس آزمایشگاهی و در یک سیستم ناپیوسته می باشد.

روش بررسی: مطالعه تجربی حاضر در مقیاس آزمایشگاهی و در یک راکتور از جنس شیشه و به حجم ۱ لیتر انجام گردید. تأثیر عوامل مؤثر مانند اختلاف پتانسیل الکتریکی، pH ، زمان واکنش و غلظت اولیه آنیلین بر بازده فرآیند حذف مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که در شرایط عملیاتی با اختلاف پتانسیل الکتریکی ۱۰ ولت، pH اسیدی ۵/۵، غلظت اولیه ۱۰۰ میلی گرم در لیتر آنیلین و فاصله ۱ سانتیمتر بین الکترودهای آهنی پس از گذشت ۱۲۰ دقیقه از زمان واکنش، راندمان حذف آنیلین و COD به ترتیب در حدود ۹۲ و ۵۸ درصد بوده است.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که فرآیند الکتروشیمیایی می ­ تواند روش مؤثری برای حذف آنیلین از فاضلاب صنایع تولید کننده این ترکیب باشد.

 

واژه‌های کلیدی : الکتروشیمیایی ، آمین های آروماتیک ، فاضلاب صنایع

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.