کل 26904
1

بررسی نقش برونگرایی در اثر صدای ترافیک بر عملکرد ذهنی دانشجویان

  • کد خبر : 10518
  • 08 بهمن 1395 - 0:00
بررسی نقش برونگرایی در اثر صدای ترافیک بر عملکرد ذهنی دانشجویان

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۷ – شماره ۴ – سال ۱۳۸۹

 

نویسندگان : ایرج علی محمدی ، رضیه سلطانی ، منوچهر ازخوش ، محمودرضا گوهری ، بتول موسوی

 

چکیده :

زمینه و هدف: تماس با صدا اثرات زیانباری را بر سلامت جسمی، روانی و عملکرد دارد. ترافیک از مهمترین منابع صدای محیطهای شهری است، برخی از تفاوتهای فردی مانند برونگرایی، روان رنجور خوئی و حساسیت به صدا فاکتورهای موثر در تاثیر صدا بر عملکرد هستند. هدف این تحقیق بررسی اثر برونگرایی بر عملکرد ذهنی در حضور صدای ترافیک می باشد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع مداخله ای است که در آن صدای ترافیک توسط دستگاه ضبط و پخش صوت recorder sony ICD MX20 voice در خیابانهای تهران ضبط شد و در آزمایشگاه برای نمونه ها پخش شد. حجم نمونه شامل۴۴ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و شامل ۳۲ نمونه (۲۳ مرد، ۹ زن) و ۱۲ کنترل ( ۷ مرد، ۵ زن) بودند. با توجه به اینکه درونگرائی/ برونگرائی از جمله فاکتورهای موثر بر عملکرد است از پرسشنامه شخصیت آیزنک ( EPI ) استفاده شد. پارامترهای مورد ملاحظه در عملکرد ذهنی شامل مجموع پاسخهای درست، مجموع پاسخهای نادرست، میانگین زمانی پاسخهای درست، میانگین زمانی پاسخهای نادرست بودندکه با کمک تست کامپیوتری کاگنیترون ( COG ) اندازه گیری شدند.

یافته­ ها: نتایج نشان داد بعد از پخش صدا در برونگراها و مردان مجموع پاسخهای درست افزایش یافت (۰۰۱/۰= p ) در حالی که در درونگراها(۰۴۹/۰= p ) و زنان(۰۱۰/۰= p ) بعد از مواجهه با صدا افزایشی در پاسخهای نادرست مشاهده شد.

نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که صدای ترافیک اثرات متفاوتی را بر پارامترهای عملکرد ذهنی افراد برونگرا و درونگرا دارد، همچنین ارتباط معناداری را بین صدا و جنس نشان داد.

 

واژه‌های کلیدی : صدای ترافیک ، عملکرد ذهنی ، برونگرایی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.