کل 26904
0

بررسی میزان شیوع کمر درد در طی یکسال در ایران مطالعه مرور سیستماتیک و متا آنالیز

  • کد خبر : 10383
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
بررسی میزان شیوع کمر درد در طی یکسال در ایران مطالعه مرور سیستماتیک و متا آنالیز

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۱ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : یسری عزیزپور ، فرج الله همتی ، کورش سایه میری

 

چکیده :

زمینه و هدف: طی دهه های گذشته اختلالات اسکلتی – عضلانی به طور روز افزون در سراسر دنیا گسترش یافته اند. کمر درد یک بیماری پیچیده و در بیشتر موارد غیر قابل تشخیص است. آمار دقیقی از میزان شیوع کمر درد در طی یکسال در ایران وجود ندارد، لذا هدف ازانجام این مطالعه برآورد شیوع کمر درد در طی یکسال در ایران به روش متاآنالیز است.

روش بررسی: بیست و چهار مطالعه با استفاده از کلید واژه های شیوع کمردرد – back pain، از بانک های اطلاعاتی موجود درسطح کشور شامل Magiran – MEDLIBE – SID – IRANMEDEXXو نیز بانکهای اطلاعاتی لاتین Pubmed – Google scholar – Scopus به دست آمد. آنالیز داده ها با استفاده از متاآنالیز مدل اثرات تصادفی انجام شد .ناهمگنی بین مطالعات با استفاده ازآزمون I2 بررسی شد.

یافته ها: میزان شیوع کمر درد در طی یکسال در ۲۴ مقاله با حجم نمونه ۳۱۰۳۹ نفر ۶/۵۱٪ ( فاصله اطمینان ۹۵٪: ۳/۶۰-۹/۴۲ ) درصد بود. شیوع بیماری در زنان سنین باروری و بارور با میانگین ۳/۶۶۶٪ ( فاصله اطمینان ۹۵٪ :۱/۷۸- ۵/۵۴) درصد بیشتر از سایر گروه های جامعه بود. بیشترین و کمترین میزان شیوع کمر درد به ترتیب در آمل و مازندران با میانگین ۸۱٪ و ۴/۱۷٪ دیده شد. شیوع کمر درد در گروه سنی بیشتر از ۲۴ سال با میانگین ۲/۵۵٪ ( فاصله اطمینان ۹۵٪ :۸/۷۶-۷/۳۳) درصد بیشترین میزان را به خود اختصاص داد.

نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که با توجه به شیوع کمر درد و تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه، آموزش پیشگیری از کمر درد جایگاه ویژه ای در آموزش های بهداشتی یک جامعه پیدا می کند.

 

واژه‌های کلیدی : شیوع کمر درد ، متا آنالیز و مرور سیستماتیک

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10383

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.