کل 26907
3

بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی و عضلانی در رانندگان : مرور سیستماتیک و متاآنالیز

  • کد خبر : 27047
  • 22 فروردین 1399 - 16:37
بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی و عضلانی در رانندگان : مرور سیستماتیک و متاآنالیز

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : حامد یارمحمدی ، سید حسن نیک سیما ، سودابه یارمحمدی ، علیرضا خمر ، حسین ماری اریاد ، محسن پورصادقیان

 

چکیده :

مقدمه: به هر گونه اختلال یا آسیب سیستم اسکلتی –عضلانی که ممکن است در اثر شغل به وجود آمده باشد یا به وسیله آن تشدید گردد، اختلالات اسکلتی عضلانی گفته می شود که یکی از دلایل مهم آسیب های شغلی و ناتوانی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در رانندگان جهت دست یابی به نتایجی کامل با قدرت آماری بالا، با استفاده از روش متاآنالیز انجام شد.

روش کار: مطالعه حاضر متاآنالیز و مرور سیستماتیک است که در این مطالعه مقالات از پایگاه های اطلاعاتی  ملی و بین المللی ،Scientific Information Database (SID) ، Google Scholar ، Science Direct ،,Scopus  PubMed (با استفاده از واژه MESH)، Pre Quest،, Iran MediX, SID, MedLib  و با استفاده از واژه های کلیدی فارسی شامل شیوع، اسکلت-عضلانی رانندگان و هم چنین کلید واژه های انگلیسی شامل Prevalence، Musculoskeletal، Drivers  استخراج گردید. بازه زمانی در انتخاب مقالات از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ بود. آنالیز داده ها با استفاده از متاآنالیز (مدل اثر تصادفی )انجام شد. جهت محاسبه عدم تجانس از شاخص های I2 و Q کوکران و هم چنین کلیه تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار STATA نسخه ۱۴ استفاده گردید.

یافته ها: در نهایت ۲۲ مقاله وارد مطالعه شدند. کل حجم نمونه مورد بررسی ۷۷۰۶ نفر با میانگین ۳۵۰ نفر در هر مطالعه بود. میزان شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در اندام های مختلف  رانندگان به این ترتیب  درگردن، شانه، مچ / دست و آرنج در این مطالعه به ترتیب ۲۶.۱۹٪ (با فاصله اطمینان۱۴.۳۰-۳۸) ،۱۸.۰۷  ٪ (با فاصله اطمینان۱۰.۱۶-۲۵.۹۹)  و ۵.۷۵٪( با فاصله اطمینان ۳.۲۲-۸.۲۷) بود. بیش ترین شیوع مربوط به  اختلال ناحیه تحتانی کمر(۴۱.۶۳) با (فاصله اطمینان۵۰.۱۷-۳۳.۰۹) و کم ترین شیوع مربوط به اختلال آرنج (۷.۴۵) با (فاصله اطمینان۹.۴۳-۵.۴۶) بود. سطح معناداری ۰.۰۵ برای تحلیل در نظر گرفته شد.

نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان می دهد  شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی ناشی از رانندگی در ناحیه کمری، گردنی و شانه در میان رانندگان در سطح بالایی قرار  دارد. هم چنین با توجه به سطح بالای شیوع، افزایش شیوع این اختلالات در رانندگان پیش بینی می گردد.جهت کنترل و کاهش این اختلالات، طراحی مناسب صندلی و تجهیزات خودرو ها، انجام معاینات دوره های رانندگان، انجام ورزش مناسب و در نظر گرفتن زمان استراحت کافی نسبت به ساعات کاری در شبانه روز، پیشنهاد  می شود. هم چنین برنامه های آموزش ارگونومی و بهداشت حرفه ای جهت کاهش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با رانندگی توصیه می گردد.

 

واژه‌های کلیدی : اسکلتی و عضلانی ، رانندگان ، مرورسیستماتیک ، متاآنالیز

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.