توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : محمد خندان ، زهرا سخایی ، علیرضا کوهپایی
چکیده :
زمینه و هدف: در جامعه امروزی حمل و نقل و رانندگی نقشی مهم برای کار و زندگی اجتماعی برعهده دارد. به دلیل نیاز به تمرکز و دقت بالا و همچنین سلامت کامل جسم و روان در این شغل، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی-عضلانی رانندگان کامیون در سال ۱۳۹۳ اجرا گردید.
روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی طراحی شده و در آن ۱۷۳ راننده حرفهای با روش نمونه گیری در دسترس در تحقیق مشارکت داده شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، نقشه بدن و ارزیابی استرس شغلی رانندگان(DSI)بدست آمد. تحلیل های آماری به کمک نرم افزار SPSS V20 انجام شدند.
یافته ها: سن افراد۵۲/۹ ± ۶۱/۴۳ سال بود. سابقه کار ایشان بین یک تا ۴۸ با میانگین ۹۲/۱۸(۶۲/۹±)سال میباشد. ۱۴۶ نفر(۵/۸۸۸%) از مجموع افراد در طول یکسال گذشته در حداقل یکی از اندامهای خود درد اسکلتی-عضلانی ناشی از کار داشته اند. امتیاز استرس افراد مورد بررسی بطور میانگین ۸۷/۲۴۷ با انحراف استاندارد ۵۷/۱۸ بدست آمد. در بررسی اختلاف نمره استرس شغلی میان افراد دارای درد و بدون مشکل در هر یک از نواحی سیستم اسکلتی-عضلانی مورد بررسی مشخص گردید که اختلاف در رانها، دست و ساعد راست معنی دار ترین ها هستند(p<0.05). همچنین، این اختلاف در خصوص ناحیه پایینی کمر نیز معنی دارست (p<0.1).
نتیجه گیری: منطبق بر تحلیل های این تحقیق، رانندگی حرفهای با کامیون در ایران از نظر استرس و بر مبنای ابزارDSII در درجه متوسط ارزیابی گردید، استرس نیز با بروز دردهای اسکلتی- عضلانی همبستگی دارد. تدوین و به کارگیری برنامه کشوری مدیریت استرس شغلی رانندگان به صورت چند جنبه ای میتواند باعث ایمنی جاده ها، کاهش تصادفات مرگبار جاده ای، و افرایش سطح سلامتی رانندگان گردد.
واژههای کلیدی : استرس شغلی ، اختلالات اسکلتی و عضلانی ، رانندگان کامیون ، ایران
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>