کل 26897
3

بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست

  • کد خبر : 8901
  • 27 دی 1396 - 0:00
بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – بهار ۱۳۸۹

 

نویسندگان : مهدی میردامادی ، عباسعلی باقری ورکانه ، سمیه اسمعیلی

 

چکیده :

محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه پایدار، پشتوانه حیات طبیعی و میراث فرهنگی جامعه انسـانی بـه شـمار مـی روند. رشد فزاینده جمعیت ، ضرورت دسترسی به خدمت های شغل جایگزین ، کمبود منابع و فقدان الگوی کارآمـد توسـعه موجبـات فشـار بیش از حد بر محیط زیست و منابع طبیعی تجدید شونده گشته است .  امروزه تخریب محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان یک معضـل جهانی فکر برنامه ریزان و سیاست گذاران را به خود جلب نموده است ، و البته روند تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشـور مـا هـم از این قاعده مستثنی نیست . با توجه به این که آموزش یک سرمایه گذاری پر بازده در فرآیند توسعه به ویژه توسعه پایدار به حساب می آیـد و از طرفی برای ایجاد تغییر و تحول به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعـی تجدیـد شـونده یکـی از عوامـل تسـریع کننده مهم ، آموزش عمومی به ویژه آموزش دانش آموزان است ، لذا این امر زمانی تحقق می یابد که آموزش متناسـب بـا میـزان آگـاهی و منطبق با شرایط خاص، همراه با بازدهی و کارآیی معقول باشد. به همین منظور این تحقیق به بررسی میـزان آگـاهی دانـش آمـوزان دوره متوسطه شهر تهران از محیط زیست و حفاظت از آن پرداخته است . شهر تهران بیش از ۴٧٠٠٠٠ دانش آمـوز در دوره متوسـطه دارد کـه جمعیت مورد مطالعه شامل ۴٨٠ نفر از دانش آموزان آن دوره می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و بـه روش توصـیفی، همبسـتگی و علی، ارتباطی می باشد و شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه و تجزیه و تحلیـل داده بـه وسـیله نـرم افـزار SPSS صورت گرفته است . نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن بین متغیرهای مستقل سن ، تحصیلات پدر، تحصیلات مـادر، اسـتفاده از برنامـه هـای رادیویی، استفاده از برنامه های تلویزیونی، دسترسی به جنگل و فضای سبز، مطالعه کتاب های زیست محیطـی و مطالعـه مقـالات زیسـت محیطی با متغیر وابسته میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به محیط زیست نشانگر آن است که بین متغیرهای مـذکور رابطـه معنـی داری وجود دارد. نتایج حاصل از تاثیر فردی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از طریق آزمون های کروسکال والیس و من وایـت نـی حـاکی از آن است که متغیرهای مستقل طریقه کسب اطلاعات، استفاده از مجلات، شرکت در فعالیت های مرتبط ، شرکت در کلاس های آموزشی و عضویت در تشکل های زیست محیطی بر میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به محیط زیست تاثیر داشته است . ولـی متغیرهـای جنسـیت ، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، بعد خانوار، منطقه تحصیلی دانش آموزان، عضویت در نوع تشکل دانش آموزی و عضویت یا عدم عضـویت در تشکل های دانش آموزی تاثیری بر میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به محیط زیست نداشته اند. نتایج حاصل از تاثیر جمعـی متغیرهـای مستقل بر متغیر وابسته میزان آگاهی دانش آموزان به محیط زیست از طریق رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام نشـانگر آن اسـت که متغیرهای مطالعه کتاب های زیست محیطی و مقالات زیست محیطی تاثیرات مثبتی بر میزان آگاهی دانش آموزان نسـبت بـه محـیط زیست داشته اند.

 

واژه های کلیدی : دانش آموزان دوره متوسطه ، میزان آگاهی ، حفاظت محیط زیست

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مهدی میردامادی؛ عباسعلی باقری ورکانه؛ سمیه اسمعیلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.