کل 26854
4

بررسی فلزات سنگین در میوه‌های سیب و زردآلوی باغ‌های شهرستان‌های زنجان و ماهنشان استان زنجان در سال ۹۵

  • کد خبر : 7930
  • 22 آذر 1397 - 0:00
بررسی فلزات سنگین در میوه‌های سیب و زردآلوی باغ‌های شهرستان‌های زنجان و ماهنشان استان زنجان در سال ۹۵

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : محمد هادی دهقانی ، غلامرضا جاهد خانیکی ، رمضان فلاح ، نرگس خدامرادی وطن  ، لیلا تابنده

 

چکیده :

زمینه و هدف: فلزات سنگین از عناصر سمی هستند که می‌توانند وارد غذا شوند و بر سلامتی افرادی که غذاهای آلوده را مصرف می‌کنند اثر بگذارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت فلزات سنگین در میوه و برآورد میزان مواجهه با فلزات سنگین از طریق مصرف میوه انجام گردید.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی با انجام نمونه برداری تصادفی تعداد ۶۰ نمونه (۳۵ نمونه میوه سیب و ۲۵ نمونه میوه زردآلو) از باغ‌های اطراف شهرهای زنجان و ماهنشان در سال ۹۵ گرفته شد و غلظت عناصر سرب، کادمیوم، روی و مس با دستگاه جذب اتمی اندازه‌گیری گردید. تجزیه و تحلیل آماری نیز با نرم افزار SPSS صورت پذیرفت.

یافته‌ها: میانگین غلظت عناصر در نمونه‌ها به ترتیب: فلز سرب (mg/kg wet weight ۰/۱۲۱)، کادمیوم (mg/kg wet weight ۰/۰۵۲)، روی ( mg/kg dry weight ۱۰/۶۳) و مس  mg/kg dry weight)۴/۹۹) بود. میانگین غلظت فلز سرب در سیب و زردآلو به ترتیب ۰/۱۷و  mg/kg wet weight ۰/۰۵۷، کادمیوم ۰/۰۸ و  mg/kg wet weight ۰/۰۰۳، روی ۹/۱۵ و  mg/kg dry weight ۱۲/۷، مس ۴/۴ و  mg/kg dry weight۵/۸۳ به‌دست آمد. ۲۸/۳ درصد از نمونه‌ها آلودگی به سرب، ۱۳/۳ درصد آلودگی به کادمیوم و ۳/۳ درصد آلودگی به روی داشتند، آلودگی به مس بیشتر از حد مجاز دیده نشد. غلظت عناصر در شهر زنجان بیشتر از ماهنشان بود. غلظت سرب و کادمیوم در میوه سیب بالاتر از زردآلو و روی و مس در زردآلو بیشتر از سیب بود. 

نتیجه‌گیری: آلودگی به فلزات سنگین غالبا در نمونه‌های متعلق به باغ‌های اطراف کارخانه‌ها و معادن سرب و روی دیده شد. ولی با مصرف این میوه‌ها مطابق با سرانه اعلام شده در استاندارد ملی، ریسک ابتلا به بیماری‌های غیر سرطانی وجود ندارد.

 

واژه‌های کلیدی : سیب ، زردآلو ، فلزات سنگین ، زنجان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی فلزات سنگین در میوه‌های سیب و زردآلوی باغ‌های شهرستان‌های زنجان و ماهنشان استان زنجان در سال ۹۵ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=7930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.