کل 26883
2

بررسی تاثیر آموزش بر توانمند سازی رابطین بهداشت مر ا کز بهداشت غرب تهران و عوامل موثر بر آن در سال ۱۳۸۸

  • کد خبر : 10502
  • 13 بهمن 1395 - 0:00
بررسی تاثیر آموزش بر توانمند سازی رابطین بهداشت مر ا کز بهداشت غرب تهران و عوامل موثر بر آن در سال ۱۳۸۸

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۸ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : محمدحسین تقدیسی ، سمانه ابوالخیریان ، فاطمه حسینی 

 

چکیده:

زمینه و هدف: با توجه به نقش محوری توانمند سازی کارکنان در برنامه های سلامت و با عنایت به اهمیت جایگاه رابطین بهداشت به عنوان پل ارتباطی جامعه خود و سیستم مراقبت های بهداشتی توجه به افزایش صلاحیت های این قشر از اجتماع در راستای ارتقای سلامت جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است . لذا پژوهش حاضربا هدف تعیین تاثیرآموزش بر توانمندسازی و عوامل موثربرآن در رابطین بهداشتی مراکز بهداشتی غرب تهران انجام گردید.

روش بررسی: این تحقیق ، پژوهشی نیمه تجربی از نوع قبل و بعد با گروه آزمون – کنترل بود . جامعه آماری مطالعه کلیه رابطین مراکز بهداشتی غرب تهران درسال ۱۳۸۸ و نمونه مورد پژوهش۱۰۰نفر از رابطین مراکز بهداشتی بودند که بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه ۵۰ نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند . اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات توانمند سازی در دو نوبت قبل و ۵/۱ ماه بعد از مداخله آموزشی ( به شیوه ایفای نقش و نمایش عملی ٬ بحث و سخنرانی ) از هردو گروه جمع آوری و با نرم افزار spss16 واستفاده از آزمون های آماری Mannwithny ٬ ضریب همبستگی و کای دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت .

یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه همبستگی معنی داری را میان متغیر زمینه ای سن و اعتماد به نفس( r=0/259 ) و توانایی حل مسأله ( r=0/269 ) نشان داد( p<0/01 ). همچنین پس از مداخله افزایش معنی داری در شاخص های اعتماد به نفس ( p=0/02 ) ، عزت نفس و کنترل ( p=0/003 ) ، خود کار آمدی ( p=0/014 ) و مهارت های حل مسأله (۱ p<0/000 ) گروه آزمون دیده شد.

نتیجه گیری: بطورکلی نتایج پژوهش نشان می دهد آموزش توانمندسازی جمعیت مورد مطالعه موثربوده و با توجه به اهمیت مسأله توانمند سازی در ارتقای سلامت پیشنهاد می شود توجه بیشتری به آن مبذول گردد.

 

واژه‌های کلیدی : آموزش ، توانمند سازی ، رابطین بهداشتی ٬ اعتماد به نفس ٬ عزت نفس ، کنترل ، خود کارآمدی ، حل مسأله

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.