کل 26866
3

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث شغلی ثبت شده در استان یزد در سالهای ۱۳۸۷ – ۱۳۸۶

  • کد خبر : 9623
  • 02 تیر 1396 - 0:00
بررسی اپیدمیولوژیک حوادث شغلی ثبت شده در استان یزد در سالهای ۱۳۸۷ – ۱۳۸۶

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : دکتر امیرهوشنگ مهرپرور ، دکتر سید جلیل میرمحمدی ، مهندس محمدعلی قوه ، حسام‌الدین حاجیان ، مرضیه دهقان ، دکتر راضیه نبی میبدی ، نعیمه نبی میبدی

 

چکیده :

مقدمه:حوادث شغلی جزء جدایی‌ناپذیر محیط‌های کاری مختلف به ویژه مشاغل صنعتی هستند. این حوادث سبب دوره‌های غیبت از کار طولانی، نقص عضو و یا از کار افتادگی کارگران مجرب می‌شوند و در نهایت تاثیر قابل توجهی بر بهره‌وری در صنعت می‌گذارند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیو لوژیک انواع حوادث شغلی ثبت‌شده در صنایع مختلف استان یزد انجام شده است.

روش بررسی: در مطالعه‌ مقطعی و گذشته‌ نگر بر روی پرونده‌های حوادث ثبت‌شده شغلی در سال ۱۳۸۷ تعداد ۵۳۳ حادثه، بررسی و اطلاعات اپیدمیو لوژیک آنها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‌ها: در میان کل حوادث، صنایع فلزی و ساختمانی هر کدام با ۲۴.۷% بیشترین آمار مربوط به حوادث را دارا بودند. بیشترین میزان حوادث در شیفت صبح ‌(۶۵.۷%) اتفاق افتاده بود. شایعترین نوع حادثه گیر افتادگی ‌(۳۲%)بود. این حوادث در ۱۰.۸% از موارد منجر به مرگ و در ۹.۳% موارد منجر به نقص عضو دائمی شده بودند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه درصد بالایی از حوادث منجر به نقص عضو دائمی و مرگ کارگر می‌شوند. لذا توجه بیشتر به آموزش کارگران، رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب به‌ ویژه در صنایع پرخطر ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : حادثه شغلی ، اپیدمیولوژی ، صنایع فلزی ، صنعت ساختمانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.