کل 26915
3

بررسی ارتباط ارتعاش کل بدن با درد گردن در رانندگان خودروهای سنگین

  • کد خبر : 9652
  • 29 خرداد 1396 - 0:00
بررسی ارتباط ارتعاش کل بدن با درد گردن در رانندگان خودروهای سنگین

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۸۹

 

نویسندگان : دکتر امیر حسین محمدی ، دکتر سید اکبر شریفیان ، دکتر امید امینیان

 

چکیده :

مقدمه: ارتعاش کل بدن فرمی از تروماهای تجمعی است که در دراز مدت باعث اختلالات پروستات و هموروئید و اختلالات قلبی عروقی و هریناسیون و دژنراسیون دیسک می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط درد گردن با ارتعاش کل بدن در رانندگان کامیون است.

روش بررسی: برای بررسی ارتباط ارتعاش کل بدن با درد گردن دو گروه از رانندگان انتخاب شدند. گروه اول رانندگان کامیون بنز بودند که طبق استانداردهای ANSI 2003 و (ISO 2631-1-1997) مقادیر غالب شتاب توزین شده فرکانسی (r‏.m.s) در جهاتx.y.z در طول مدت مواجهه روزانه ۸ ساعت در حدود ۲.۹ بود که با خطر احتمالی بر سلامت همراه است و در گروه دوم که رانندگان خودروهای سواری سمند بودند این میزان ۰.۴ بود که بدون اثر واضح بر سلامت است. در این دو گروه رانندگان که هر گروه ۱۰۰ نفر بودند عواملی چون سن، سیگار، شاخص توده بدنی و سابقه رانندگی علاوه بر ارتعاش کل بدن ارزیابی و ارتباط آن با درد گردن سنجیده شد.

یافته‌ها: از نظر آماری ارتباط درد گردن با سن(۰.۰۴۹=P)، سابقه رانندگی(۰.۰۰۴=P) و ارتعاش کل بدن (۰.۰۳۱=P) معنی‌دار بود اما ارتباط معنی‌داری بین(۰.۵۶۳=BMI (P و سیگار کشیدن( ۰.۷۵۴=P) به دست نیامد. بر طبق آنالیز رگرسیون نهایی در مجموع متغیرهای سن،ارتعاش کل بدن و سابقه رانندگی می توانند حدود ۱۱ درصد از علل درد گردن در رانندگان کامیون را پیش‌بینی کنند .

نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیرات مضر ارتعاش کل بدن استفاده از طراحی سیستم‌های معلق در صندلی خودروهای سنگین برای ایزولاسیون ارتعاش ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : درد گردن ، ارتعاش کل بدن ، ارگونومی ، سیستم معلق

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.