کل 26904
2

انتقال ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 20668
  • 15 تیر 1395 - 12:36

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اعلام کرد: با تکمیل و بهره برداری تصفیه خانه های ارومیه ، سالانه ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده این شهر برای اجرای طرح های احیا، به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.

فرهاد سرخوش در بازدید از روند اجرای طرح های سامانه فاضلاب ارومیه و گلمان و تصفیه خانه های این ۲ مجموعه اضافه کرد: ایجاد و تکمیل تصفیه خانه شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه از برنامه های محوری درحال اجرا و از طرح های مصوب ستاد احیا به شمار می رود.  

وی گفت: این طرح در حوضه آبریز استان آذربایجان غربی در حال پیگیری بوده و پس از اتمام مراحل اجرایی از سال آینده پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می شود.  

وی ادامه داد: سامانه فاضلاب تصفیه خانه ارومیه و شهرک گلمان در همین راستا و به ترتیب برای یک میلیون نفر و ۱۸۰ هزار نفر طراحی شده است.  

سرخوش اظهار کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه در پنج مدول طراحی شده که مدول اول و دوم این تصفیه خانه در حال بهره برداری و مدول سوم آن نیز به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و با سیستم SBR در حال اجرا ست.  

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: مدول اول و دوم برای پوشش ۳۰۰ هزار نفر طراحی شده و با اتمام مدول سوم این تصفیه خانه، کل ظرفت تصفیه به میزان ۱۴۰ هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد رسید و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ارومیه تحت خدمات تصفیه فاضلاب شهری قرار خواهند گرفت.  

وی تصریح کرد: پس از اتمام مدول سوم که در حال حال حاضر ۲۲.۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از سال آینده به میزان ۴۸ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر ارومیه به سمت حوضچه دریاچه سرازیر می شود.  

سرخوش ادامه داد: تصفیه خانه شهرک گلمان نیز در دو مدول از نوع SBR با ظرفیت نهایی ۲۷ هزار و ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز برای جمعیتی حدود ۱۸۰ هزار نفر پیش بینی شده که در حال حاضر عملیات سویل مدول اول این تصفیه خانه در حال احداث است.  

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: پیشرفت فیزیکی کل طرح فاضلاب شهرک گلمان ۵۱ درصد است.  

وی ادامه داد: پس از اتمام کل طرح، از سال آینده ۱.۶ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده این تصفیه خانه به دریاچه ارومیه منتقل می شود.  

 دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان در دو دهه گذشته روند رو به خشک شدن را طی کرده است.  

دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته طرح های ۲۶ گانه ای را برای احیای دریاچه در برنامه ای بلند مدت مصوب و آغاز کرده که سه سال اول طرح احیا سال تثبیت میزان آب دریاچه در نظر گرفته شده است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.