کل 26886
2

«اصفهان» به‌روزترین استان در آموزش‌های امدادونجات

  • کد خبر : 67938
  • 03 خرداد 1402 - 21:10
«اصفهان» به‌روزترین استان در آموزش‌های امدادونجات

تقویت حوزه امدادونجات در سایه توجه به آموزش‌های به‌روز و ارتقای سطح دانش و توان امدادگران جمعیت هلال‌احمر به‌ عنوان یکی از اصل‌های مهم و اساسی در دستور کار این جمعیت قرار دارد. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، می‌گوید آموزش صرفا منحصر به آموزش‌های همگانی نیست، باید آموزش‌های تخصصی نیز مورد توجه باشد و به امدادگران و داوطلبان، آموزش‌های تخصصی پیش‌بیمارستانی و کمک‌های اولیه ارائه شود.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ درست است که هم‌اکنون همه نمایندگی‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور توجه به بخش آموزش را به‌عنوان یکی از دستورالعمل‌های کارشان دنبال می‌کنند، اما در این میان استان‌های سرآمدی مانند اصفهان به‌خاطر شرایط سوق‌الجیشی منطقه‌ای که در آن واقع شده، تردد بسیار خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی‌، قرار گرفتن در میان کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و آمار بالای ماموریت‌های امدادی بیش از استان‌های دیگر به بخش آموزش توجه کرده و موفق شده رتبه نخست کشوری در آموزش‌های امدادونجات را از آن خود کند.

امدادگران و نجاتگران حوزه امدادونجات از آن دسته از نیروهایی هستند که هر چه آماده‌تر و به‌روز‌تر باشند، موفق‌تر خواهند بود، موفقیتی که خلاصه می‌شود در نجات جان انسان‌ها. محمد شیرزاد، از مربیان باتجربه و حرفه‌ای جمعیت هلال‌احمر، با تاکید بر این مهم به «شهروند» می‌گوید ما هرچه سرمایه‌گذاری در بخش آموزش کنیم، از آمار خسارت‌های ناشی از حوادث خواهیم کاست: «کشور ما، کشوری حادثه‌خیز است و از آنجا که حادثه هم چه از نوع طبیعی چه غیرطبیعی‌اش هیچ وقت خبر نمی‌کند، بنابراین آمادگی برای رویارویی با حوادث یک اصل مهم و ضروری است. ما باید حوزه آموزش را تقویت کنیم تا با تجهیز مردم به این آموزش‌ها بتوانیم ضریب استفاده از زمان طلایی در امدادرسانی هنگام بروز حوادث را افزایش دهیم و از مرگ‌ومیر ناشی از این حوادث بکاهیم.» او معتقد است اگر همه مردم فرا‌گیری آموزش‌های امدادی را در اولویت کاری‌شان قرار دهند، هنگام بروز حوادث تا رسیدن نیروهای امدادی اورژانس و هلال‌احمر، کمک‌های اولیه به مصدومان ارائه می‌شود و آمار مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد.

هر سال و ماه نیازمند آموزشیم

امدادگران هم با حرف‌های این مربی کارکشته هلال‌احمر موافق هستند. جلال عباسی یکی از این امدادگران قدیمی است که سال‌های سال در این حوزه فعالیت دارد و حتی درجه ایثار هم گرفته است. او معتقد است آموزش‌های امدادونجات باید به‌صورت مستمر برای امدادگران و نجاتگران تکرار شود تا در برابر حوادث آماده باشیم: «ما هر سال و هر ماه نیازمند به‌روز شدن آموزه‌ها در حوزه امدادونجات هستیم. تقویت این حوزه می‌تواند هر روز ما را آماده‌ترو به‌روز‌تر کند. آموزش متدهای جدید امداد اعتماد به‌ نفس ما را در امدادرسانی حوادث بیشتر می‌کند و قطعا کارایی ما را هم افزایش خواهد داد.»

حسین و دوستانش هم در یکی از پایگاه‌های امدادونجات کوهستان استان اصفهان معتقدند اگر آموزش‌های امدادی‌شان به‌روزرسانی نشود، نمی‌توانند در عملیات‌ها و ماموریت‌های محوله آنطور که باید و شاید موفق ظاهر شوند: «ما هر روز شاهد افزایش آمار کوهنوردان و اقبال مردم به طبیعت‌گردی هستیم که در مقابل این افزایش آمار باید از لحاظ توان جسمی و آمادگی علمی امدادگران هم شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم. در سایه همین دوره‌های آموزشی و برگزاری مانورهای آمادگی است که می‌توانیم توان‌مان را بسنجیم و با شناخت نقاط ضعف‌مان در جهت رفع آنها و تقویت خود در زمان بحران تلاش کنیم.»

آموزش زیربنای همه بخش‌ها

در استان اصفهان آموزش به‌ خصوص در حوزه امدادونجات یک اصل مهم و حیاتی محسوب می‌شود، چراکه متقی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان، معتقد است آموزش، زیربنای رشد همه قسمت‌هاست: «ما وقتی در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنیم، شاهد چند اتفاق و دستاورد مهم خواهیم بود. مهارت‌های امدادگران و نجاتگران‌مان ارتقا می‌یابد و این آموزش‌ها موجب فرهنگ‌سازی‌ می‌شود. ما در سایه این آموزش‌ها می‌توانیم شاهد پیاده‌سازی‌ موضوعات و اهداف فرهنگی در جامعه باشیم، بنابراین باید بگوییم آموزش یک اصل مهم و اساسی برای ما محسوب می‌شود.»

متقی برای اینکه اهداف آموزشی تعریف‌شده در معاونت امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان محقق شود، به تعریف چند برنامه مکتوب و ابلاغ آنها به بخش‌های ذی‌ربط بسنده نکرده، بلکه با نیازسنجی از مردم، امدادگران و جوانان استان نیازها را شناسایی و نسبت به برنامه‌ریزی برای تحقق این آموزش‌ها اقدام کرده است: «ما به‌ صورت کامل مشخص کردیم که نیاز هر بخش در باب آموزش چیست و وقتی این نیازها مشخص شد به برنامه‌ریزی در این بخش پرداختیم و موفق شدیم اصولی و حساب‌شده در این مسیر گام برداریم.»

 

 

از همه ظرفیت‌ها کمک گرفتیم

جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان برای اینکه اهداف کلان تعریف‌شده در حوزه آموزش را به سرانجام برساند، از تمام ظرفیت‌ها و توان‌های علمی موجود در استان استفاده کرده است، از استادان خبره در این بخش گرفته تا داوطلبان و جوانانی که صاحب‌نظر بودند: «‌یکی از نقاط قوت ما فعالیت مرکز علمی و کاربردی جمعیت هلال‌احمر در استان اصفهان است و این مجموعه بخش قابل توجهی از استادان صاحب‌نظر را در خود جای داده و توانستیم از نظرها و توان این کارشناسان در پیاده‌سازی‌ اهداف‌مان کمک بگیریم.»

متقی می‌گوید امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر باید پیشگام در عرصه فراگیری و آموزش باشند و هر جا احساس کردند نیاز است، اطلاع دهند تا ما نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام کنیم: «آنچه برای ما مهم است ارتقای کیفی دانش و بینش امدادگران در حوزه امدادونجات است. صرف اخذ مدرک دوره‌های آموزشی نمی‌تواند به‌ معنای ارتقای علمی افراد باشد. این ارتقای علمی و دانش‌افزایی را باید به‌صورت عملی در عملیات‌ها و ماموریت‌های امدادونجات درک کنیم.»

آموزش‌هایپیش‌بیمارستانی اولویت ما

او با اشاره به آمار بالای ماموریت‌های امدادونجات در استان اصفهان به‌خصوص در حوزه امدادونجات جاده می‌گوید: «مهم‌ترین اولویت ما در این بخش آموزش دوره‌های پیش‌بیمارستانی است، چراکه اگر این بخش را تقویت کنیم، می‌توانیم شاهد کاهش تلفات جانی مصدومان حوادث ترافیکی در استان باشیم.»

 

۴۰ پایگاه امدادونجات در اصفهان فعال است

معاونت امدادونجات به‌عنوان بهره‌بردار اصلی آموزش‌های امدادونجات در جمعیت هلال‌احمر است، حوزه‌ای که به‌گفته عادل‌زاده، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، این آموزش‌ها می‌تواند در کیفیت پاسخگویی ما به حوادث مختلف در بخش‌های امدادونجات جاده، سیلاب و آوار تاثیر بسیار زیادی داشته باشد: «نجاتگرانی که در پایگاه‌های امدادونجات جاده و کوهستان و ساحل فعالیت دارند، باید به‌صورت مستمر و مداوم در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و توان خود را محک بزنند. نمی‌توان انتظار داشت نیرویی که چهار سال گذشته آموزش‌دیده هنوز با همان شیوه‌ها و روش‌های قدیمی امدادونجات در زمان بروز حوادث به یاری حادثه‌دیدگان برود.»

عادل‌زاده با اشاره به فعالیت افزون‌ بر ۴۰ پایگاه امدادونجات در استان اصفهان می‌گوید: «‌هم‌اکنون ما بیش از ۱۶۰۰ امدادگر فعال در استان داریم که خوشبختانه تمامی این افراد با شرکت در دوره‌های آموزشی از لحاظ اطلاعات و دانش امدادونجات به‌روز هستند.»

به‌گفته او، افزایش دوره‌های آموزشی درنهایت منجر به ارتقای کیفیت خدمات امدادی امدادگران در ماموریت‌های امدادی می‌شود.

کارشناسان آموزشی جمعیت هلال‌احمر معتقدند حوزه آموزش کلید تمامی ماموریت‌ها و برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر است. ما اگر نتوانیم مربیان به‌روز و امدادگران خبره تربیت کنیم، نمی‌توانیم نتایج مطلوبی در حوزه امدادرسانی در حوادث کسب کنیم؛ متاسفانه امروز اعتبارات این بخش بسیار محدود است و انگیزه کافی برای مربیان وجود ندارد. تقویت این حوزه می‌تواند به تقویت تمامی‌بخش‌های هلال‌احمر منجر شود. «البته در این میان نمی‌توان منکر نقش رسانه‌ها در ترویج آموزش‌های امدادی شد، رسانه‌هایی که باید با اختصاص صفحه‌ای به آموزش‌های امدادی، آن را ترویج و زمینه تشویق مردم برای فرا‌گیری این آموزش‌ها را فراهم کنند.»

 

۳۲۵ دوره آموزشی تخصصی در هلال‌احمر اصفهان برگزار شد

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان می‌گوید توسعه و ارتقای مهارت نیروهای عملیاتی و امدادی و نیز تربیت مربیان و مدرسان جمعیت هلال‌احمر یکی از اهداف مهم ارائه آموزش‌های تخصصی در این استان به شمار می‌رود.

به‌گفته او، در سال گذشته، ۳۲۵ دوره آموزش تخصصی توسط جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان ویژه نجاتگران، مدرسان و نیروهای عملیاتی برگزار شده است.

محسن حسام با بیان اینکه اصفهان توانسته رتبه نخست کشوری را در برگزاری آموزش‌های تخصصی امدادونجات کسب کند،یادآور می‌شود:«در سال گذشته همچنین پنج دوره کشوری شامل آموزش بین‌المللی گردآوری و تحلیل داده‌ها در سوانح و نحوه نگارش (DREF) و دوره تخصصی پیشرفته جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای در استان اصفهان ویژه مدرسان و نجاتگران سراسر کشور برگزار شد.»

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=67938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.