کل 26877
4

ارزیابی شدت روشنایی و ارتباط آن با میزان خستگی بینایی دانشجویان ، در سالن های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال ۱۳۹۶

  • کد خبر : 8274
  • 05 اردیبهشت 1397 - 0:00
ارزیابی شدت روشنایی و ارتباط آن با میزان خستگی بینایی دانشجویان ، در سالن های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال ۱۳۹۶

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۱ – شماره ۲ – مرداد ۱۳۹۶

 

نویسندگان : سمیه باقری ، علیرضا دستاور ، مریم قلع جهی

 

چکیده :

مقدمه: حس بینایی مهمترین و حیاتی­ ترین حس انسان به شمار می­رود. انسان به کمک این حس بیشترین اطلاعات و یافته­ های خود را از محیط به دست می­آورد و سالن­ های مطالعه مکان­ هایی هستند که دانشجویان در آنجا زمان زیادی به مطالعه مشغول می­باشند. بنابراین میزان روشنایی موجود آن باید مطلوب باشد تا فرد کمتر دچار خستگی شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی روشنایی و ارتباط آن بر خستگی بینایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شده است.

روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی مقطعی در طول دو ماه در سالن­ های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل اجرا گردید. میزان شدت روشنایی با استفاده از روش­ های ارائه شده توسط انجمن مهندسی روشنایی آمریکای شمالی (IESNA) اندازه­ گیری گردید و پرسشنامه خستگی بینایی نیز تکمیل و بعد از آن داده­ ها با روش آمار توصیفی و تحلیلی ارزیابی شدند.

یافته­ ها: شدت روشنایی عمومی در ۹۹ درصد موارد و شدت روشنایی موضعی در ۱۰۰ درصد موارد کمتر از مقدار استاندارد ارزشیابی گردید. در مورد متغیر سن با خستگی بینایی ارتباط معنی­ داری مشاهده نشد ولی میزان شدت روشنایی موضعی و عمومی با خستگی بینایی و حالات روانی ارتباط معنی­ داری داشت ( ۰۵/۰ > ).

نتیجه­ گیری: روشنایی نامناسب در سالن­ های مطالعه به خصوص در شب که زمان بیشتری دانشجویان مطالعه می­ کنند باعث خستگی بینایی می­گردد. بنابراین طراحی روشنایی باید از لحاظ چیدمان منابع روشنایی و نزدیکی نوع نور به نور روز و نوع منابع روشنایی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : شدت روشنایی ، خستگی بینایی ، سالن مطالعه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی شدت روشنایی و ارتباط آن با میزان خستگی بینایی دانشجویان ، در سالن های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال ۱۳۹۶ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.