کل 26883
1

ارزیابی ریسک های ایمنی موثر بر سلامت افراد در پروژه های بلند مرتبه سازی با رویکرد فازی

  • کد خبر : 10355
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
ارزیابی ریسک های ایمنی موثر بر سلامت افراد در پروژه های بلند مرتبه سازی با رویکرد فازی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : عبدالله اردشیر ، رضا مکنون ، محمد رکاب اسلامی زاده ، زینب جهان تاب

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه به دلیل افزایش جمعیت شهرها و کمبود زمین، بلند مرتبه سازی روز به روز در حال افزایش است. ریسک های موجود در این نوع پروژه ها بیش از ساخت و ساز معمول می باشد و از طرفی صنعت ساخت و ساز متکی به نیروی انسانی می باشد، بنابراین توجه به ایمنی و سلامت افراد مشغول در پروژه ها امری مهم و ضروری است.هدف از این تحقیق شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی ریسک های ایمنی می باشد که در در پروژه های بلند مرتبه بر سلامت افراد مشغول در پروژه اثر منفی می گذارند.

روش بررسی: ریسک های ایمنی از طریق مصاحبه با افراد با سابقه در زمینه بلند مرتبه سازی و چکلیست های ایمنی شناسایی و در مرحله بعد با استفاده از نظر ۳۵۵ متخصص ارزیابی شدند. برای کمی سازی با توجه به ماهیت مبهم ریسک ها و وجود عدم قطعیت از محاسبات اعداد ذوزنقه ای فازی استفاده شد.در نهایت پس از ارزیابی ریسک ها و وزن دهی، درجه بحرانی بودن هر ریسک محاسبه شد و ریسک ها برای پاسخ رتبه بندی شدند.

یافته ها: پس از ارزیابی ها،ریسک سقوط افراد از ارتفاع با فاکتور ریسک ۸۹% و درجه % ۹۶ بحرانی به عنوان بحرانی ترین ریسک شناخته شد.با مقایسه نتایج ریسک های گروه کار در ارتفاع،داربست، تخریب و گودبرداری وبرق گرفتگی به عنوان بحرانی ترین گروه های ریسک ها بدست آمد. 

نتیجه گیری: با توجه به فاکتورهای ریسک بدست آمده، در پروژه های بلند مرتبه، ریسک های ایمنی بسیار مهم هستند و این ریسک ها بر روی سلامت افراد بصورت کوتاه مدت دراز مدت اثرات جبران ناپذیری می گذارند.همچنین این ریسک ها با توجه به اثراتشان، بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی زمان و کیفیت و هزینه پروژه تأثیر می گذارند.

 

واژه‌های کلیدی : ریسک ، ایمنی ، فازی ، توسعه پایدار ، بلند مرتبه سازی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.