کل 26875
3

ارزیابی ریسک‌های محیط‌ زیستی واحد بهره‌برداری پالایش گاه نفت خام گچساران با تلفیق روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره و تجزیه و تحلیل حالات خرابی و شکست محیط زیستی

  • کد خبر : 58107
  • 31 مرداد 1401 - 17:28
ارزیابی ریسک‌های محیط‌ زیستی واحد بهره‌برداری پالایش گاه نفت خام گچساران با تلفیق روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره و تجزیه و تحلیل حالات خرابی و شکست محیط زیستی

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۷

 

نویسندگان : جهانبخش بالیست ، بهرام ملک محمدی ، فائزه چهرآذر ، یاسر معرب

 

چکیده :

زمینه و هدف: ارزیابی ریسک روشی برای تعیین اندازه کمی و کیفی خطرات و پیامدهای ناشی از حوادث احتمالی بر روی افراد، مواد، تجهیزات و محیط ­زیست است. با انجام این کار میزان کارآمدی روش ­های کنترلی موجود مشخص شده و داده­ های با­­ ارزشی برای تصمیم­ گیری در زمینه کاهش ریسک فراهم می ­آید.

روش بررسی: در این تحقیق واحد بهره ­برداری پالایش گاه نفت گچساران مورد ارزیابی قرار گرفته ­است. هدف از این تحقیق ارزیابی ریسک­ های محیط­ زیستی این واحد با روش­ها و فنون به روز و ارایه راه­کارهای کنترلی به منظور مدیریت این ریسک­ها است. به کارگیری هم­زمان روش­های مختلف ارزیابی ریسک و فنون تصمیم­ گیری چند­معیاره می­تواند به ارزیابی و مدیریت بهینه ریسک ­ها کمک نماید. برای دست­یابی به این هدف از ترکیب فنون تجزیه و تحلیل حالات خرابی بالقوه محیط ­زیستی[۱] (EFMEA) با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی[۲] (AHP) و روش­ ترجیح بر اساس مشابهت به راه حل ایده­ آل[۳] (TOPSIS) استفاده شده است.

یافته ­ها: در ابتدا از طریق بازدید و اخذ نظرات کارشناسان از واحد مذکور ریسک ­ها شناسایی و بر اساس تاثیر روی مولفه­ های پنج­گانه محیط­ زیست ارزش ­گذاری شدند. در ادامه عدد اولویت ریسک ­ها تعیین و وارد TOPSIS شد و رتبه ­بندی صورت گرفت.

بحث و نتیجه ­گیری: نتایج حاصل نشان می­دهند که مهم­ترین ریسک ­ها شامل آلاینده­ های خروجی از دودکش­ ها و بار اضافی منتقل به مشعل[۴] است.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ریسک محیط‌ زیستی ، AHP ، EFMEA ، TOPSIS ، پالایش گاه نفت خام گچساران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی ریسک‌های محیط‌ زیستی واحد بهره‌برداری پالایش گاه نفت خام گچساران با تلفیق روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره و تجزیه و تحلیل حالات خرابی و شکست محیط زیستی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=58107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.