کل 26877
3

ارزیابی ادراکات کارکنان نسبت به فرهنگ ایمنی در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی بر حسب مدل اعتقاد بهداشتی- سال ۹۰

  • کد خبر : 9559
  • 26 تیر 1396 - 0:00
ارزیابی ادراکات کارکنان نسبت به فرهنگ ایمنی در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی بر حسب مدل اعتقاد بهداشتی- سال ۹۰

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۵ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : مهدی اصغری ، محمدحسین تقدیسی ، مرتضی حقیقی ، داوود یکه فلاح ، مرضیه عباسی نیا ، ایمان احمدنژاد ، حامد آقائی

 

چکیده :

مقدمه: با توجه به این که بیشتر حوادث ناشی از کار در نتیجه ادراکات و رفتارهای ناایمن می‌باشد ضرورت تحقیق در این زمینه پر واضح است. این پژوهش با هدف ارزیابی ادراکات کارکنان نسبت به فرهنگ ایمنی در یک کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی بر حسب مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت.

روش بررسی: این پژوهش مطالعه‌ای مقطعی می‌باشد. جمعیت مورد مطالعه کلیه کارکنان مشغول به کار در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی می‌باشد که حجم نمونه آماری ۱۷۰ نفر انتخاب شد. پس از آماده شدن پرسشنامه، روایی و پایایی پرسشنامه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. سپس با توجه به حجم نمونه، اطلاعات حاصل از پرسشنامه، به بانک اطلاعاتی منتقل و آنالیز آماری توسط نرم‌افزار SPSS انجام شد.

یافته‌ها: در این پژوهش تحصیلات بیشتر افراد مورد بررسی زیر دیپلم (۶۳.۵%) و بیشترین فراوانی گروه سنی بین ۲۳ تا ۲۸ ساله (۳۴.۷%) بود. ۷۴.۷% کارکنان متأهل و ۴۰.۶% کارکنان سابقه کاری بین ۳ تا ۵ سال داشتند. در این پژوهش در کل ۶۴.۷% کارکنان از ادراکات متوسط و ۲۲.۴% از کارکنان از ادراکات خوبی نسبت به ایمنی برخوردار بودند. همچنین با انجام آزمون کای اسکوئر ارتباط معنی‌داری بین سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی مانند ادراک حساسیت با شغل (۰.۰۰۲۰=p) ادراک حساسیت با واحد کار (۰.۰۰۰=p) و ادراک موانع با سابفه کار (۰.۰۳۴=p) دیده شد.

نتیجه‌گیری: کارکنان مورد بررسی از دانش و نگرشی نسبتاً خوب درباره ایمنی برخوردار بودند. از آنجا که کارکنان از گروه‌های آسیب‌پذیر محیط کار محسوب می‌شوند اجرای برنامه‌های آموزشی و مداخله‌ای با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی یا سایر مدل‌های آموزشی، به منظور افزایش ادراکاتشان در خصوص رعایت ایمنی و اصول ایمنی توصیه می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی : ادراکات ، مدل اعتقاد بهداشتی ، کارکنان کارخانه نورد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.