کل 26923
4

ارزیابی اثر امواج فراصوت بر سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک جدا شده از محیط بیمارستان و مقایسه آنها با سویه های استاندارد

  • کد خبر : 9334
  • 25 مرداد 1396 - 0:00
ارزیابی اثر امواج فراصوت بر سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک جدا شده از محیط بیمارستان و مقایسه آنها با سویه های استاندارد

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۸۹

 

نویسندگان : عنایت الله کلانتر ، افشین ملکی ، مینا خسروی ، سپیده محمودی

 

چکیده :

زمینه وهدف: سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس از باکتری های بیماری زای مهم هستند که طیف وسیعی از عفونت ها را ایجاد می کنند. هدف این مطالعه بررسی اثر امواج فراصوت به تنهایی و توام با آنتی بیوتیک بر روی باکتری های سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک می باشد.

روش بررسی: این مطالعه با استفاده از یک سونوراکتور مجهز شده به یک مبدل صفحه ای ۴۲ کیلو هرتز با توان ۱۷۰ وات در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است. نمونه های آب از سه بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تهیه و به روش سواپ کشت داده شد. هم چنین الگوی حساسیت باکترهای مورد مطالعه نسبت به آنتی بیوتیک ها نیز بررسی شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که تمامی باکتری های مورد مطالعه تحت تاثیر امواج فراصوت کاهش غلظت داشتند و این روند کاهشی با افزایش زمان افزایش یافت.

نتیجه گیری: مشخص شد که سودوموناس آئروژینوزا (گرم منفی) در مقایسه با استافیلوکوکوس اورئوس (گرم مثبت) نسبت به امواج فراصوت حساسترند. در ضمن کاربرد هم زمان امواج فراصوت و آموکسی سیلین موجب افزایش راندمان حذف باکتری ها در مقایسه با کاربرد مجزای امواج فراصوت گردید. هم چنین اختلاف قابل توجهی از لحاظ مقاومت در برابر امواج فراصوت بین سویه های استاندارد و سویه های به دست آمده از محیط ملاحظه نشد.

 

واژه‌های کلیدی : امواج فراصوت ، آموکسی سیلین ، سودوموناس آئروژینوزا ، استافیلوکوکوس اورئوس

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله “ارزیابی اثر امواج فراصوت بر سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک جدا شده از محیط بیمارستان و مقایسه آنها با سویه های استاندارد” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.