کل 26876
2

اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و استرس شغلی تکنسین‌های فوریت‌ پزشکی

  • کد خبر : 59288
  • 06 مهر 1401 - 19:34
اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و استرس شغلی تکنسین‌های فوریت‌ پزشکی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۸ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : مژگان مغاره عابد ، مریم آزادی ، مریم دهقان

 

چکیده :

زمینه و هدف: تکنسین‌های فوریت پزشکی به دلیل مواجهه با شرایط اورژانسی بیشتر در معرض استرس شغلی قرار می‌گیرند. لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و استرس شغلی تکنسین‌های فوریت‌ پزشکی انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه تکنسین‌های فوریت پزشکی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۸ تشکیل داده بودند که از این تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر اساس ملاک‌های ورود به پژوهش، و به شیوه تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن اگاهی ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقه‌ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی وار، کاسینسکی و کلر (۱۹۹۶) و مقیاس استرس شغلی کاهن، ولف، کوئین، اسنوک و روزنتال (۱۹۶۴) بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به افرایش میانگین نمرات کیفیت زندگی تکنسین‌های فوریت پزشکی در گروه آزمایش نسبت به کنترل شد (۰۵/۰P< ،۷۷/۵۵F=). همچنین نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به کاهش میانگین نمرات استرس شغلی (۰۵/۰P< ،۷۰/۱۲F=) در تکنسین‌های فوریت پزشکی شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش مهارت‌های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی با ترغیب افراد به تمرین مکرر و توجه متمرکز روی جسم و ذهن، می‌تواند تکنسین‌های فوریت پزشکی را از اشتغال ذهنی با افکار تهدیدی و نگرانی در مورد عملکرد شغلی رها سازد و در افزایش کیفیت زندگی آنان موثر باشد.

 

واژه‌های کلیدی : برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی ، کیفیت زندگی ، استرس شغلی و تکنسین فوریت پزشکی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و استرس شغلی تکنسین‌های فوریت‌ پزشکی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59288

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.