کل 26881
3

آتش سوزی های جنگلی در اوکراین برای نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل خطرآفرین شد

  • کد خبر : 18866
  • 11 اردیبهشت 1394 - 17:37
آتش سوزی های جنگلی در اوکراین که صدها هکتار از مناطق این کشور را فرا گرفته است، به نزدیکی نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل رسیده است و برای این مرکز هسته ای خطرآفرین شد.

آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین روز سه شنبه در یک شبکه اجتماعی نوشت: وضعیت بسیار بحرانی در محدوده نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل برقرار شده است و آتش سوزی های جنگلی به ۲۰ کیلومتری نیروگاه رسیده اند.

آتش سوزی ها محدوده ای به وسعت ۴۰۰ هکتار را فرا گرفته است و صدها نفر از ماموران آتش نشانی وزارت موقعیت های اضطراری اوکراین و گارد ملی این کشور با کمک کامیون های ویژه اطفاء حریق و هواپیما به امر خاموش کردن آتش می پردازند.

به گفته وزیر کشور اوکراین، ماموران وزارت موقعیت های این کشور توانستند در ۵ کیلومتری محل دفن زباله های اتمی و ۲۰ کیلومتری نیروگاه از پیشروی آتش سوزی جلوگیری کنند.

به گفته آواکوف، اگر حریق به محل دفن زباله های اتمی یا نیروگاه هسته ای چرنوبیل سرایت کند فاجعه زیست محیطی بروز خواهد کرد.

به گزارش رسانه های خبری، وزش باد شدید موجب پیشروی سریع حریق در محدوده نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل شده است و در مناطق اطراف این نیروگاه در مورد امکان وقوع فاجعه هشدار داده شده است.

آتش سوزی های جنگلی در شمال استان کی یف در نزدیکی نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل اوکراین جریان دارد و دهها مامور اطفا حریق برای خاموش کردن آتش تلاش می کنند.

زوریان اشکیریاک رییس سازمان موقعیت های اضطراری اوکراین روز چهارشنبه در گزارش خود در یک شبکه اجتماعی نوشت: واحدهای آتش نشانی در محدوده آتش سوزی در منطقه چرنوبیل توانستند از انتشار آتش سوزی به سوی نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل جلوگیری کنند.

آتش سوزی های جنگلی در محدوده نزدیک به نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل از ۲ روز پیش آغاز و روز گذشته محدوده ای به وسعت ۴۰۰ هکتار را در برگرفت و حریق به ۵ کیلومتری زباله گاه هسته ای و حدود ۲۰ کیلومتری خرابه های نیروگاه چرنوبیل رسید.

رییس سازمان موقعیت های اضطراری اوکراین وضعیت آتش سوزی در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل را بسیار پیچیده اما قابل کنترل دانست.

وی یادآورشد که از سرایت حریق به محدوده نیروگاه جلوگیری شده و درجه تشعشعات رادیو اکتیو منطقه آتش سوزی کمتر از حد خطرناک است.

به گفته اشکیریاک، واحدهای هوایی اداره موقعیت های اضطراری اوکراین در اطفا حریق در منطقه چرنوبیل شرکت دارند و با تلاش آنها حریق مهار شده است.

در همین حال آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین با هواپیما از محدوده آتش سوزی در چرنوبیل بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، اداره موقعیت های اضطراری استان های همجوار اوکراین در روسیه در رابطه با آتش سوزی های جنگلی در منطقه چرنوبیل و امکان خطر تشعشعات رادیواکتیوی به حالت آماده باش درآمده اند.

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ ماه آوریل ۱۹۸۶ بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن حدود ۲۸ نفر در دم جان باختند. شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته ای به همین نام اکنون به منطقه ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است. 

دولت شوروی سابق که از انفجار نیروگاه چرنوبیل غافلگیر شده بود، سه روز پس از حادثه، خبر آن را اعلام کرد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز برای اقدامات امدادی و رفع پیامدهای آن از مناطق و جمهوری های مختلف شوروی وقت به محل اعزام شدند. 

بر اثر این سانحه، ۱۷ کشور اروپایی دچار آلودگی شدند، ۲۳ درصد قلمرو بلاروس،۱۰ درصد خاک اوکراین و حدود ۲ درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد. (ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=18866

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.