توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۱۰ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۷
نویسندگان : منا لرکی ، مجید غفاری ، فرشته باعزت
چکیده :
مقدمه: تاکنون به طور خاص به تأثیرات استرسزای ادراک دانشجو از عدم تعادل تلاش–پاداش در بافت تحصیل، توجه نشده است. هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S) بود.
روش بررسی: نمونه ای شامل سیصد و هفتاد نفر دانشجوی دختر در دامنه سنی ۱۹ تا ۳۵ سال (۹۱/۱ ± ۳۷/۲۱) از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از دانشگاه مازندران انتخاب شدند و نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S)، نسخه دانشجویی سیاهه فرسودگی تحصیلی اولدنبرگ (OLBI-S) و مقیاس عدالت آموزشی را تکمیل کردند.
نتایج: یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) روی انبار اولیه سوالات، پنج عامل تلاش، عزت، امنیت، ارتقاء و فراتعهد (در مجموع ۲۹ گویه) را برای نسخه دانشجویی ERIQ-S نشان داد که %۷۹/۶۰ واریانس سازه عدم تعادل تلاش-پاداش را تبیین نمود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) نشان داد که الگوی ERIQ-S برازش مناسبی با داده ها داشتند. روایی سازه ی ERIQ-S از طریق محاسبه ضرایب همبستگی بین زیرمقیاس ها و نمره کل آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرا و واگرای ERIQ-S از طریق بررسی ضرایب همبستگی نمرات حاصل از آن با نمرات فرسودگی تحصیلی، عدالت آموزشی و بی عدالتی آموزشی در نمونه ای یکصد نفری و جدا از نمونه ی اصلی پژوهش بررسی شد و نتایج، مطابق انتظار و معنی دار بود. همسانی درونی به دست آمده قابل قبول بود (آلفای کرونباخ = 70/۰ تا ۸۸/۰). اعتبار باز-آزمایی ERIQ-S، ۸۳/۰ به دست آمد.
نتیجهگیری: می توان گفت ERIQ-S واجد ویژگی های روانسنجی مناسبی است.
واژههای کلیدی : نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش ، روانسنجی ، اعتبار ، روایی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>








