توضیحات :
مجله مهندسی بهداشت حرفه ای
دوره ۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۳
نویسندگان : تریفه نظامی ، رستم گل محمدی ، محسن علی آبادی ، علیرضا سلطانیان
چکیده:
زمینه و هدف: صدا یکی از عوامل زیان آور محیطهای کاری میباشد که علاوه بر مشکلات جسمانی اثرات سوء فراوانی بر سلامت روان افراد را به دنبال دارد. دفاتر باز اداری از جمله بانکها تحت تأثیر منابع آلودگی صدا قرار دارند که میتواند از جنبه بهداشتی و آسایشی بر کارمندان تأثیر منفی داشته باشد. این مطالعه با هدف شناسایی منابع آلودگی صدا در بانکها و تعیین شاخصهای آسایش صوتی در بین کارکنان آنها بود.
روش بررسی: تراز فشار صوت در شبکه فرکانسی A در بانک های مورد مطالعه اندازه گیری شد. شاخص منحنی صدای ترجیح داده شده PNC) ) و تراز تداخل با مکالمه (SILL) محاسبه در بانکها تعیین گردید. برای بررسی میزان شیوع آزار صوتی، تحریکات ناشی از آن و بیان وضعیت وضوح گفتار پرسشنامه استاندارد شدهای با ضریب پایایی ۸۸/. در بین ۱۷۵ نفر از کارمندان توزیع و تکمیل گردید.
یافتهها: میانگین تراز فشار صوت در داخل بانکها برابر ۱۱/۶۴ دسی بل بود. مقادیر میانگین شاخص تراز تداخل مکالمه، ۹۳/۵۴ دسی یل و شاخص منحنی صدای ترجیح داده شده در حالت فعال و غیر فعال بودن بانک به ترتیب برابر با ۱۷/۵۸ و۲/۴۸۸ دسی بل محاسبه گردید. بنا به اظهارات کارمندان، منبع اصلی مولد آلودگی صوتی همهمه افراد داخل سالن بوده که منجر به کاهش تمرکز و سختی درک صحبتها میشود.
نتیجه گیری: ماهیت صدا در بانکهای از جنس صدای با فرکانس پایین میباشد. شاخصهای PNC و SIL میتوانند به نحو مطلوبی برای بیان وضعیت آکوستیکی و طراحی مداخلات به منظور بهبود وضعیت آکوستیکی دفاتر باز اداری بانکها به کار روند.
واژههای کلیدی : دفاتر باز اداری ، بانک ، آسایش صوتی ، آزار صوتی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>









