توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۲ – شماره ۲ – تابستان ۱۳۸۹
نویسندگان : محمد حسین پور ، محمدصادق سخاوت جو
چکیده :
هدف این پژوهش ، بررسی برنامه های درسی رشته آموزش و پرورش ابتدایی در آموزش عالی ایران از دیدگاه استادان علوم تربیتـی و ارایه راهکارهایی به منظور افزایش سطح آگاهی های زیست محیطی و نیل به سوی توسعه پایدار است . تحقیق از نوع کاربردی و روش زمینه یابی است . جامعه آماری شامل ۵۰۰ نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است که پس از تعیین حجم نمونه تعداد یکصد نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پرسشنامه (۸۳ گویه ) محقق ساخته روی آن ها اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین ، انحراف معیار) و آمار اسـتنباطی (آزمـون z) انجام شده است . نتایج این بررسی نشان میدهد برنامه های درسی فعلی با وضعیت مطلوب فاصله زیاد داشته و نیاز به بازنگری جدی دارد. همچنین در شرایط موجود سطح آگاهی و اطلاعات دانش آموختگان رشته آموزش و پرورش ابتدایی در رابطه با محیط زیست در حـداقل قـرار دارد. این در حالی است که مفاهیمی نظیر حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن و آموزش شیوه های درست مصرف کردن منابع طبیعی نظیر آب، کاغذ و سایر موارد با منشاء طبیعی در سنین کودکی و در مقطع ابتدایی بسیار نتیجه بخش و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و موجب پرورش نسل آتی بر مبنای اصول توسعه پایدار میشود.
واژه های کلیدی : آموزش و پرورش ابتدایی ، برنامه درسی ، محیط زیست ، توسعه پایدار ، آموزش عالی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی برنامههای درسی رشته آموزش و پرورش ابتدایی ازدیدگاه استادان علوم تربیتی به منظور ارتقای سطح آگاهیهای زیست محیطی دانش آموختگان این رشته ” از لینک زیر استفاده نمایید.
| مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
| مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
| مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری |
| محمد حسین پور؛ محمدصادق سخاوتجو |










