کل 26883
1

بررسی شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری و ارتباط آن با احساس خستگی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان

  • کد خبر : 9940
  • 30 فروردین 1396 - 0:00
بررسی شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری و ارتباط آن با احساس خستگی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان

توضیحات :

فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران

 

دوره ۱ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : قاسم حسام ، محسن علی آبادی ، مریم فرهادیان ، وحید افشاری دوست

 

چکیده :

مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری و ارتباط آن با میزان احساس خستگی در دانشجویان به عنوان کاربران دائمی صورت گرفت.

مواد و روشها: در این مطالعه ۷۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه استانداردی با ضرری پایایی ۰/۸ جهت تعیین میزان احساس خستگی کاربران توزیع و تکمیل گردید. پرسشنامه حاوی ۳۰ سوال که پوشش دهنده سه معیار شامل خواب آلودگی یا گیجی، ناتوانی در تمرکز و ناراحتی جسمی بود. اطلاعات شرایط محیطی و ارگونومیکی کار با نمایشگرها نیز تعیین و ثبت گردید . اندازه گیری شدت میدان های الکترومغناطیسی در محدوده فرکانس خیلی پایین مطابق با روش استاندارد صورت گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد در بین کاربران، میانگین شاخص گیجی(۶/۵)۱۷/۸ ،شاخص ناتوانی در تمرکز(۴/۴)۱۸/۷ ،شاخص ناراحتی جسمی (۶/۹)۱۱/۹ می باشد. بین مدت زمان پیوسته کار با رایانه و میزان خستگی ارتباط معناداری وجود داشت (۰/۰۱۷=P).همچنین بین نوع نمایشگر و میزان خستگی ارتباط معنا داری یافت شد(۰/۰۱۲=P ).با این حال ارتباط معناداری بین شرایط محیطی کار با رایانه و میزان خستگی یافت نگردید (۰/۱۴۸=P ). از طرف دیگر، اختلاف شدت مواجهه با میدان های مغناطیسی با توجه به نوع نمایشگر معنادار بود (۰/۰۲۱=P).

نتیجه گیری: معیار ناتوانی در تمرکز بیشترین نمره خستگی را به خود اختصاص داده است که میتواند بر عملکرد آموزشی دانشجویان تاثیر منفی ایجاد نماید . رعایت اصول ارگونومیک کار با رایانه به ویژه کاهش مدت زمان پیوسته کار با رایانه و استفاده از نمایشگر های با فناوری جدید و همچنین بهینه نمودن شرایط محیطی میتواند خستگی دانشجویان را بطور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

 

واژه‌های کلیدی : احساس خستگی ، رایانه ، نمایشگرهای تصویری ، کاربر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.