توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۴ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : فهیمه جعفری , سید رسول داودی
چکیده :
سابقه و هدف: رانندگی با سرعت غیر مجاز یکی از مهمترین عوامل انسانی در بروز حوادث ترافیکی است که منجر به مرگ یا معلولیت شدید افراد می شود. در ایران عدم رعایت سرعت مجاز از سوی رانندگان در بسیاری از تصادفات شدید و منجر به فوت، به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تصادفات شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نگرش رانندگان نسبت به طرح اعمال سرعت در بزرگراههای استان گلستان بوده است.
روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی- پیمایشــی، از بین رانندگان در حال تردد در بزرگراههای استان گلستان، ۲۴۰ راننده سواری و ۶۰ راننده کامیون به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامه، مورد ارزیابی قرار گرفتند. سؤالات شامل ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و نگرش رانندگان در مورد سیاستهای اعمال سرعت با توجه به موقعیتهای متفاوت بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که ۶۸.۴ درصد رانندگان سواری و ۷۳.۳ درصد رانندگان کامیون با سیاست اعمال سرعت دقیق موافق بودند و هنگامی که رانندگان، کنترل سرعت توسط پلیس یا نصب دوربین سرعت را دیدند نسبت به زمانی که علامت هشدار، یا عملیات رسانهای را شنیدند، بیشتر سرعت خود را کاهش دادند. اما بررسی بیشتر نشان داد، رانندگانی که حداکثر سرعت را داشتند جوانتر بوده و در گذشته نیز تصادف کردهاند. بین نسبتهای تصادف، تعداد قبضهای جریمه و حداکثر سرعت رابطه معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری: نگرش رانندگان می تواند سیاست گزاران رادر توسعه طرحهای اعمال سرعت مؤثر و مناسب در بزرگراههای بین شهری کمک بنماید.
واژههای کلیدی : نگرش رانندگان ، سرعت ، بزرگراه ، اعمال مقررات
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>