توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : پیمان رضایی هاچه سو , زهرا صلاح زاده , شهین کاظم نژاد , سهراب علیمرادی , امیر آرست , لیلا قادری نانسا
چکیده :
سابقه و هدف:تصادفات جادهای به عنوان یکی از مهمترین علل مرگ و ناتوانی است. سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان از صدمات غیر کشنده رنج می برند. صدمات و ناتوانی ها، زندگی آینده فرد را تحت تأثیر قرار داده و از کیفیت آن می کاهند. هدف این مطالعه برآورد وضعیت ناتوانی عملکردی بعد از تصادفات جادهای در مصدومان مرکز آموزشی درمانی شهدا تبریز در ششماهه اول ۱۳۹۳ بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی– مقطعی بود. این مطالعه بر روی ۸۲۸ نفر مصدوم بستری به دنبال تصادفات جادهای در بیمارستان شهدا و بعد از اتمام دوره بستری و شروع دریافت خدمات توانبخشی انجام شد. ابزار جمعآوری داده چک لیست استانداردی بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها با استفاده از آزمون مجذور کای در نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تصادفات جادهای دومین علت مراجعه بیماران به بیمارستان بود. در حدود ۸۳.۷ درصد از مصدومین مرد بودند و ۱۳.۸ درصد از مصدومین در گروه سنی ۳۰-۲۱ سال قرار داشتند. بیشترین آسیب وارده مربوط به شکستگی اندام تحتانی با ۵۳.۱ درصد بود. بیشتر مصدومین (۹۶.۲ درصد) بر اساس شاخص بارتل دارای وابستگی متوسط به پایین در انجام فعالیتهای روزانه بودند.
نتیجهگیری: صدمات و ناتوانی های ناشی از تصادفات جادهای بیشتر متوجه مردان جوانی می شود که گروههای مولد جامعه نامیده می شوند. اطلاعات ناتوانی عملکردی ناشی از تصادفات جادهای می تواند برای تحلیل، پایش و ارزیابی پیامد تصادفات استفاده شود و پیشبینی کننده خوبی برای مراقبتهای درمانی و توانبخشی و مدیریت منابع برای مصدومین باشد .
واژههای کلیدی : مصدوم ، صدمات ، ناتوانی ، تصادفات جادهای ، شاخص بارتل
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>