کل 26879
2

ارزیابی پوسچر بدنی جوشکاران به شیوه ارزیابی پوسچرOWAS

  • کد خبر : 9643
  • 31 خرداد 1396 - 0:00
ارزیابی پوسچر بدنی جوشکاران به شیوه ارزیابی پوسچرOWAS

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۳ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : مهندس رضیه سلطانی ، مهندس یاسر دهقانی ، دکتر حسن صادقی نائینی ، مهندس محسن فلاحتی ، مهندس مجتبی زکائی

 

چکیده :

مقدمه: در حال حاضر بیماری های اسکلتی عضلانی جزء شایعترین بیماری های شغلی و یکی از علل شایع غیبت از کار محسوب می شوند که خود می تواند سبب کاهش بهره وری شود. طبق گزارش ستاد معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ بیماری های اسکلتی- عضلانی علت ۱۴.۴% از کار افتادگی های کلی در کشور بوده است. بنابراین با توجه به این آمار و ارقام در این مطالعه سعی شده است که اختلالات اسکلتی عضلانی مربوط به شغل جوشکاری از طریق ارزیابی پوسچر به روش OWAS مورد ارزیابی قرار گیرد.

روش بررسی: برای اینکه معلوم گردد این شغل نیاز به ارزیابی ارگونومیکی دارد یا خیر ابتدا با استفاده از پرسشنامه نوردیک بررسی مقدماتی صورت گرفته و سپس از شغل مربوطه به مدت ۴۰ دقیقه در فاصله زمانی ۳۰ ثانیه‌ای عکس‌برداری شد. در نهایت بر اساس روش OWAS عکسهای مربوط به هر پوسچر مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته ها نشان می دهد کمر و بازوها بیشترین اقدامات اصلاحی را در سطح ۲ به خود اختصاص داده‌اند در حالی که برای پاها این مقدار مربوط به سطح اقدامات اصلاحی ۱ می باشد. در ارزیابی پوسچر های ترکیبی بالاترین عدد به سطح اقدامات اصلاحی ۱ اختصاص داده شد.

نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از پرسشنامه نوردیک نشان می دهد بیشترین ناراحتی افراد به ترتیب در ناحیه کمر(۵۲%)، زانو(۴۸%) و پشت(۳۸%) می باشد که نتایج حاصل از روش OWAS این یافته ها را تائید می کند، بنابراین می توان روش OWAS را روشی مناسب برای ارزیابی پوسچر این حرفه در نظر گرفت.

 

واژه‌های کلیدی : اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار ، OWAS ، پرسشنامه نوردیک

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.