توضیحات
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۶ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۳
نویسندگان : آقا حسن زارعی محمود آبادی ، خانم نعیمه سدرپوشان
چکیده :
مقدمه: هوش معنوی، توانایی به کارگیری و بروز ارزشهای معنوی است به گونهای که موجب ارتقای کارکرد روزانه و سلامت جسمی و روانی فرد میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی با مولفههای فرسودگی شغلی در معلمان زن شهر یزد بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود، جامعه پژوهش شامل تمام معلمین زن شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد ۱۳۳ نفر انتخاب شدند سپس پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه فرسودگی شغلی بر روی آنها اجرا گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین فراوانی و شدت خستگی عاطفی و فراوانی و شدت مسخ شخصیت با هوش معنوی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد(۰.۰۱>P) و بین فراوانی و شدت عملکرد شخصی با هوش معنوی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد(۰.۰۱>P)، ولی بین فراوانی و شدت درگیری با هوش معنوی معلمان رابطهای یافت نشد(۰.۰۵<p).
نتیجه گیری: با آموزش مولفه های هوش معنوی می توان از برخی از ابعاد فرسودگی شغلی در معلمان پیشگیری کرد.
واژههای کلیدی : هوش معنوی ، فرسودگی شغلی ، معلمان
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>










