کل 26859
2

بررسی میزان مواجهه عمومی کاربران با امواج مایکروویو ناشی از انواع تلفن همراه متداول

  • کد خبر : 9491
  • 05 مرداد 1396 - 0:00
بررسی میزان مواجهه عمومی کاربران با امواج مایکروویو ناشی از انواع تلفن همراه متداول

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محسن علی آبادی ، حسنا حاتمی ، مژگان اردستانی ، مریم فرهادیان

 

چکیده :

مقدمه : با توجه به افزایش نگرانی ‎های عمومی در خصوص عوارض جسمی و روانی امواج بر سلامت کاربران تلفن ‎های همراه ، هدف از این پژوهش بررسی میزان امواج مایکروویو ساطع شده از انواع تلفن‎ های همراه متداول در سطح کشور در وضعیت ‎های کاربری مختلف می باشد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی میزان امواج مایکرویو ساطع شده از انواع مدل‎ های در دسترس تلفن همراه در وضعیت‎ های کاربری دریافت تماس، برقراری ارتباط، مکالمه، دریافت پیام کوتاه و بلوتوث با استفاده از دستگاه سنجش امواج مایکروویو مدل HI 2200 شرکت Holaday مطابق با روش استاندارد C 95.3 اندازه گیری شد. میزان کارایی حفاظت دهی امواج پوشش ‎های محافظ تلفن همراه متداول نیز در وضعیت برقراری تماس مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‎ها: شدت امواج مایکروویو حاصل از تلفن‎ های همراه در زمان برقراری تماس μW/cm31.26 ±۵۱.۴ و در حین مکالمه μW/cm30.29 ±۴۲.۷ و در حالت دریافت پیام μW/cm7.21 ±۸.۶ و در حالت بلوتوث μW/cm0.22±۱.۳ بود. که در تمامی حالت ‎ها پایین تر از حد مجاز قرار داشت. بین میزان امواج تلفن‎ های همراه در حین مکالمه با شرکت ‎های سازنده تلفن اختلاف معنی داری وجود نداشت (۰.۰۵>Pvalue). بین نرخ جذب ویژه و میزان امواج مایکروویو تلفن ‎ها ارتباط معنی داری وجود داشت(۰.۰۱>Pvalue)

نتیجه گیری: هر چند شدت امواج مایکروویو تلفن ‎های همراه متداول پایین تر از حدود مجاز توصیه شده قرار داشت، با این حال با توجه به عدم دستیابی به شواهد قطعی در خصوص اثرات امواج بر انسان ، لزوم اطلاع رسانی عمومی در خصوص مخاطرات امواج ،کاهش مدت زمان مکالمه‌های روزانه تا حد ممکن و منطقی و استفاده از پوشش ‎های محافظ استاندارد توصیه می گردد.

 

واژه‌های کلیدی : تلفن همراه ، امواج مایکروویو ، مواجهه عمومی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.