کل 26883
3

اندازه گیری و مقایسه غلظت فلزات سنگین جیوه ، سرب و کادمیوم در بافت های ماهی بیاه (Liza abu) رودخانه های کارون و دز استان خوزستان

  • کد خبر : 8712
  • 26 بهمن 1396 - 0:00
اندازه گیری و مقایسه غلظت فلزات سنگین جیوه ، سرب و کادمیوم در بافت های ماهی بیاه (Liza abu) رودخانه های کارون و دز استان خوزستان

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۳

 

نویسندگان: محمد ولایت زاده ، ابوالفضل عسکری ساری ، مژگان خدادادی ، محمد کاظمیان ، محبوبه بهشتی

 

چکیده:

زمینه و هدف : فلزات سنگین از آلاینده هایی هستند که در اکوسیستم های آبی مشکلات بسیاری را برای آبزیان و در نهایت برای انسـان ایجاد می کنند. تحقیق حاضر، در زمستان ١٣٨٨، به منظور تعیین غلظت فلزات سنگین جیوه ، سرب و کادمیوم در بافت های عضله ، کبـد و آبشش ماهی بیاه رودخانه های دز و کارون استان خوزستان انجام گرفت .

روش بررسی: در این تحقیق به صورت تصادفی ٢١۶ نمونه ماهی بیاه از رودخانه های مورد مطالعه صید شـد. جهـت اسـتخراج فلـزات از بافت های مورد مطالعه ، از روش هضم مرطوب استفاده شد و تعیین غلظت فلزات سنگین به وسیله دستگاه جذب اتمی  Perkin Elmer ۴١٠٠ صورت پذیرفت . تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS١٧ و آزمون t انجـام یافـت کـه در سـطح معنـاداری ٠٠۵≥P تعیین گردید.

یافته ها: بالاترین و پایین ترین غلظت کادمیوم ، جیوه و سرب به ترتیب ٠/٢۶۴±٠/۵۴٠، ٠/٠٠٢±٠/٠٢٧ و ٠/١٢٨±١/٠٨ میلی گـرم در کیلوگرم و ٠/٠۴٠±٠/٣۴۶، ٠/٠٣٧±٠/٩٠٣ و ٠/٠٠١±٠/٠٢٣ میلی گرم در کیلوگرم بود.

نتیجه گیری: در این تحقیق غلظت سرب و جیوه در آبشش ، کبد و عضله ماهی بیاه بین رودخانه های دز و کـارون اخـتلاف معنـی داری نداشت (٠٠۵≤P). غلظت کـادمیوم در عضـله و آبشـش اخـتلاف معنـی داری داشـت (٠٠۵≥P) امـا در کبـد اخـتلاف معنـی دار نبـود  .(P≥۰/۰۵)

 

واژه های کلیدی: جیوه ، کادمیوم ، سرب ، ماهی بیاه ، رودخانه دز ، رودخانه کارون

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” اندازه گیری و مقایسه غلظت فلزات سنگین جیوه ، سرب و کادمیوم در بافت های ماهی بیاه (Liza abu) رودخانه های کارون و دز استان خوزستان ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.