کل 26883
3

ارزشگذاری اقتصادی تفرجگاه‌ها با استفاده از روش هزینه سفر منطقه ای (Z.T.C.M)(مطالعه موردی آبشار کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری)

  • کد خبر : 8709
  • 26 بهمن 1396 - 0:00
ارزشگذاری اقتصادی تفرجگاه‌ها با استفاده از روش هزینه سفر منطقه ای (Z.T.C.M)(مطالعه موردی آبشار کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۳

 

نویسندگان: داوود مافی غلامی ، نبی الله یار علی ، کرم نوری کمری

 

چکیده:

زمینه و هدف : با توجه به تقاضای روز افزون مردم به تفرجگاهها و مراکز تفریحـی، تحلیـل هـای اقتصـادی و اجتمـاعی و بررسـی کامـل خواسته های مردم جهت فراهم آوردن امکانات و تسهیلات لازم ، امری ضروری است .

روش بررسی: در این تحقیق از روش هزینه سفر منطقه ای(Z.T.C.M)، جهت ارزشگذاری تفرجی آبشار کوهرنگ ، استفاده گردیـد. ایـن روش بر مبنای استفاده از نقشه ، دیدگاه و خصوصیات اقتصـادی-اجتمـاعی بازدیدکننـدگان ار تفرجگـاه و نیـز افـزایش هزینـه و مسـافت دسترسی به منطقه میباشد.

نتایج : اطلاعات بـه دسـت آمـده از پرسشـنامه هـای پـر شـده توسـط بازدیدکننـدگان ، محاسـبات آمـاری بر اسـاس پـراکنش خواسـتگاه بازدیدکنندگان و تخمین هزینه های سفر نشان داد که ارزش تفرجگاهی آبشار کوهرنگ برابر با ١۵۶٣٧٧۶٠٠ است . ارزش هـای پـولی بـه دست آمده برای این تفرجگاه ، به موقعیت برتر طبیعی و چشم اندازهای زیبای پیرامون آن ، نسبت داده شد. نتایج نشان داد که متغیرهـایی مانند سن ، سطح سواد و مقدار درآمد ماهانۀ بازدیدکنندگان دارای تأثیر چشمگیری بر استفاده از تفرجگاهها داشتند. بررسی سطح درآمـد ماهانۀ بازدیدکنندگان نشان داد که میان این متغیر و تعداد روزهای بازدید از تفرجگاه و نیز تمایل به پرداخت ورودیـه ، همبسـتگی بـالایی وجود داشت . نتایج همچنین نشان داد که سطح تحصیلات نیز نقش مهمی در جذب گردشگران آبشار کوهرنگ داشت ؛ چنانکـه بیشـترین تعداد بازدید کنندگان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. سطح سواد رابطۀ مستقیم با میزان درآمد دارد؛ چنانکه با افزایش سطح تحصیلات ، فرصت های فراغتی افراد نیز افزایش مییابد. بررسی مطالعات انجام شده در برخی از تفرجگاه های کشور نشان میدهد که این مناطق برای نوجوانان تا میانسالان از جاذبۀ بیشتری برخوردارند اما نتایج ما نشان داد که بیشترین تعداد بازدیدکنندگان ٢۵ درصد) در محـدوده سـنی ٣۴-٣٠ سال قرار داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق ، اطلاعات ارزشمندی را جهت دستیابی ارتقاء سـطح تفرجگـاهی ایـن آبشـار فـراهم می آورد.

 

واژه های کلیدی: آبشار کوهرنگ ، تفرج ، ارزشگذاری اقتصادی-تفرجی ، روش هزینه سفر منطقه ای (Z.T.C.M)

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزشگذاری اقتصادی تفرجگاه‌ها با استفاده از روش هزینه سفر منطقه ای (Z.T.C.M)(مطالعه موردی آبشار کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

داوود مافی غلامی؛ نبی الله یار علی؛ کرم نوری کمری

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.