کل 26883
4

ارایه اصول و راهکارهای باززنده سازی پارک ها در بافت های قدیمی شهر ، با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی (مطالعه موردی: پارک شهر واقع در محله سنگلج تهران)

  • کد خبر : 8705
  • 26 بهمن 1396 - 0:00
ارایه اصول و راهکارهای باززنده سازی پارک ها در بافت های قدیمی شهر ، با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی (مطالعه موردی: پارک شهر واقع در محله سنگلج تهران)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۳

 

نویسندگان: علیرضا حسیبی ، سیده شیلا فلاح فربد ، حسنعلی لقایی

 

چکیده:

زمینه و هدف: شرایط نامساعد محیطی شهرها، کمبود فضاهای باز و سبز شهری در کلان شهرهای کشور لزوم توجه به پارک ها را به لحاظ عملکردهای اکولوژیک و اجتماعی این فضاها بیش از گذشته مطرح نموده است . اگر این پارک ها تاریخی بوده و یا در محدوده تاریخی یک شهر واقع شده باشند، به دلیل ارزش های معنوی و کاربردی باید بیش تر مورد توجه قرار گیرند. این تحقیق با هدف شناسایی و تشخیص قابلیت ها و استعدادهای باز پیرایی و باز زنده سازی پارک شهر، اولین و مهم ترین پارک تاریخی تهران صورت پذیرفته است .

روش بررسی: ابتدا در سطح کلان ، شناخت ویژگی های تهران و محله سنگلج به عنوان مکان استقرار این فضای عمومی و تاریخی،  قبل از احداث پارک و پس از آن ، مورد بررسی تاریخی- تحلیلی قرار گرفت . سپس  پارک شهر در لایه های تاریخی ، اجتماعی و طبیعی، دید و منظر و همچنین الگوهای رفتاری بازدید کنندگان و کاربران فضا تحلیل و آنالیز گردید. برای هدفمند نمودن طرح باز زنده سازی، از پرسش نامه و روش SWOT استفاده شده است .

نتایج : خلاصه دستاوردهای تحقیق ، منجر به رسیدن به  اصول طراحی پایدار به منظور ارتقای کیفی محیط و منظر پارک، حفاظت از سیمای فرهنگی و تاریخی آن ، ارتقا کیفیت اکولوژیکی پارک شهر به عنوان الگویی جهت ارایه راهکارهای باز آفرینی پارکهای تاریخی در ایران گردید، تا با برقراری تعادل بین کارکردهای اکولوژیکی، تاریخی و اجتماعی ، کلیت سامانه یک پارک تاریخی حفظ گردد تا از این پس ، باز آفرینی پارک های تاریخی به صورت موردی و سلیقه ای انجام نگردد.

 

واژه های کلیدی: پارک های تاریخی ، باز زنده سازی ، محله سنگلج ، پارک شهر

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

لطفا برای دانلود مقاله ” ارایه اصول و راهکارهای باززنده سازی پارک ها در بافت های قدیمی شهر ، با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی (مطالعه موردی: پارک شهر واقع در محله سنگلج تهران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

علیرضا حسیبی؛ سیده شیلا فلاح فربد؛ حسنعلی لقایی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.