کل 26883
4

مدیریت زیست محیطی اکوتوریسم پایدار پارک شهر تهران با استفاده از روش SWOT

  • کد خبر : 8479
  • 02 فروردین 1397 - 0:00
مدیریت زیست محیطی اکوتوریسم پایدار پارک شهر تهران با استفاده از روش SWOT

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸، ویژه نامه شماره ۳ طراحی و مدیریت شهری – شماره پیاپی ۴ ، زمستان ۱۳۹۵

 

نویسندگان: شیوا پیروی لطیف ، اکرم الملوک لاهیجانیان

 

چکیده:

زمینه و هدف : پارک های تاریخی به عنوان میراث ملی و سندی با ارزش از هویت تاریخی و فرهنگی بیانگر رابطه تنگاتنگ میان تمـدن و طبیعت هستند. این پارکها به عنوان یکی از دارایی های فرهنگی و آثار کالبدی به جا مانده از سالیان دراز هستند و به دلیل ارزش ذاتی و فایده آنها برای جامعه مورد توجه قرار میگیرند.

روش بررسی: با استفاده از  روش SWOT فرصت ها، تهدیدها ،نقاط قوت و ضعف پارک شهر سنگلج شهر تهران مورد بررسی قرار گرفـت . جهت جمع آوری داده های لازم به شیوه  میدانی کارشناسان و شهروندانی که از پارک استفاده مینمودند مـورد پرسـش قـرار گرفتـه و از طریق پرسش نامه  به ١٧۵ نفر از بازدید کنندگان  پارک شهر سنگلج  بطور تصادفی پرسش نامه  توزیع شـد. داده هـای حاصـل از نظـر- سنجی با استقاده از نرم افزار spss و آزمون کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

یافته ها:  یافته ها نشان میدهد برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در گرو بررسی دقیق و شناخت از منطقه و مستلزم دسترسی به مدل – های مناسب جهت  برنامه ریزی است . ٧۴ درصد  پاسخ دهندگان راهکارهای مدیریت پارک شهر را مناسب و کاملا مناسب و ٢۴ درصد نیز آن را نسبتا مناسب دانسته اند و صرفا ۴ درصد آن را نا مناسب برآورد کرده اند. تأثیر مدیریت اکوتوریسـم در اشـتغال زایـی منطقـه را بسـیار مناسب ذکر نموده و درصد کمی آن را نامناسب ارزیابی نموده ، طرح و برنامه ریزی را در برنامه های فضای سبز و تفریحی جهت گردشـگران پیشنهاد داده اند .

بحث و نتیجه گیری : اتخاذ راهبرد مناسب در تصمیمات راهبردی مستلزم داشتن اطلاعات و شناخت محیط داخلی و خارجی سـازمان و نظام است . چگونگی تعامل در طول زمان ، اطلاعات لازم در مورد ساختارها و رفتارهای نظام و محیط از عناصر و شاخص هـایی اسـت کـه ضرورت دارد در برنامه ها مد نظر قرار گیرد نتایج نشان می دهد از  مهم ترین فرصت ها  در پارک  مورد مطالعه : حضور در پارک به منظور تفریح و سرگرمی ، گذراندن وقـت ، آسـایش روحی و روانی برای بازدیدکننده ها بوده است و از مهم ترین تهدیدها ی پارک: آلودگی های هوا ،صوتی و بصری میباشد. مهم ترین نقاط قوت مورد نظر از دیدگاه بازدیدکنندگان عبارت از این که باغ پرندگان این پارک بیش ترین استقبال مردم را بـه خـود اختصـاص داده و امنیـت این پارک به دلیل محصور بودن و دارا بودن ۶ درب ورودی  است ، و از مهم ترین نقاط ضعف نبود پارکینگ و بی استفاده ماندن دریاچه واقع در این پارک می باشد.

 

واژه های کلیدی: اکوتوریسم ، مدیریت ، پارک شهر ، SWOT

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” مدیریت زیست محیطی اکوتوریسم پایدار پارک شهر تهران با استفاده از روش SWOT ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.