کل 26907
1

بررسی اثر سطوح مختلف گرما بر روی توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی

  • کد خبر : 8198
  • 17 مرداد 1397 - 0:00
بررسی اثر سطوح مختلف گرما بر روی توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۷ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : زهره محبیان ، حبیب اله دهقان ، احسان اله حبیبی

 

چکیده :

مقدمه: استرس حرارتی یکی از عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار است که می تواند باعث اختلال در عمل‌کردهای شناختی افراد شود. هدف از این تحقیق بررسی اثر سطوح مختلف گرما بر روی میزان توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی بود.

روش کار: در این مطالعه تجربی ۳۳ نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت شامل ۱۷مرد و۱۶زن با میانگین و انحراف معیار سنی۱/۲۲ (±۳/۲) مورد بررسی قرارگرفتند. پس از ۵/۱ ساعت مواجهه با دو سطح دمای C‏°۲۲ و C°۳۷ ،درصد توجه افراد با استفاده از آزمون عمل‌کرد پیوسته و زمان واکنش آنها با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۰ تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج آزمو‌ن‌های توجه وزمان واکنش نشان داد که با افزایش دما، میانگین میزان توجه کاهش و زمان واکنش افزایش می‌یابد که از نظر آماری این تفاوتها معنادار بود (۰۰۱/۰˂P).درصد توجه درشرایط مواجهه با دمای ۲۲درجه سانتی‌گراد به‌طور معناداری بیش‌تر از میزان مربوطه در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد بود (۰۰۱/۰˂P). زمان واکنش درشرایط مواجهه با دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد به‌طور معنی داری بیش‌تر از میزان مربوطه در دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد بود (۰۰۱/۰˂P).

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که گرما از طریق افزایش زمان واکنش و کاهش درصد توجه افراد منجربه افت عمل‌کردهای شناختی آنها می‌شود. بنابراین در پست‌های کاری مانند اتاق‌های فرمان و صنایع مختلف که نیاز به توجه، تمرکز و عکس‌العمل سریع دارند در نظر گرفتن و بهینه‌سازی شرایط گرما به منظور افزایش سطح توجه و کاهش زمان واکنش ضروریست.

 

واژه‌های کلیدی : گرما ، توجه ، زمان واکنش ، عمل‌کرد شناختی ، آزمون عمل‌کرد پیوسته

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.