مدیریت صلاحیت ها
صلاحیت ها توی حوزه های مختلف از موضوعاتی هست که تقریبا توی هر استانداردی بهش پرداخته شده. صلاحیت های ایمنی هم یه دسته ی مهم از مجموعه صلاحیت های مهم هستن که باید توی هر شغل و برای هر وظیفه ای مد نظر باشن . توی این پادکست شما رو با صلاحیت ها، نحوه ی تدوین و نحوه ی ارزیابی شون توی محیط کار آشنا میکنیم.
📑تعاریف مرجعی که حول موضوع “مدیریت صلاحیتها” باید بدونیم:
~ تعریف صلاحیت در ایزو ۱۰۰۱۵:۲۰۱۹
توانایی به کارگیری دانشها و مهارتها به منظور دستیابی به نتایج قابل انتظار
~ مهارت یا skill در ایزو ۳۰۴۰۱:۲۰۱۸
ظرفیتهای آموختهشده توسط شخص که یه کار رو با سطح انتظار مشخص انجام بده
~ دانش یا knowledge در ایزو ۳۰۴۰۱:۲۰۱۸
دارایی سازمان یا فرد که امکان تصمیم گیری و اقدامات موثر رو در محیط مورد نظر فراهم میکند
توی آیین نامه موارد زیر مطرح میشه:
🔹️چه جوری باید صلاحیتهای هر شغل رو تعیین کنیم؟
🔹️و ببینیم که فرد موردنظر آیا اون صلاحیتها رو دارد یا نه؟
🔹️و درنهایت چه کاری انجام بدیم که بتونیم صلاحیتهای فردی را حفظ یا ارتقا بدیم؟
📎 به این مجموعه کارهایی که میکنیم اصطلاحا سیستم مدیریت صلاحیت میگیم که در ایزو ۱۰۰۱۵:۲۰۱۹ مطرح شده.
✍️ هدف از به کار گیری این سیستم، افزایش اثربخشی کار از طریق توسعه مهارتهای ضروری نیروی انسانی و البته کاهش خطای انسانی و کاهش نارضایتی شغلی هست.









