کل 26891
3

شاخص های موثر برتاب آوری بیمارستان در شرایط اپیدمی

  • کد خبر : 60459
  • 29 مهر 1401 - 11:54
شاخص های موثر برتاب آوری بیمارستان در شرایط اپیدمی

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۳ – شماره ۴ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : رضا جعفری ندوشن ، محمد زارع زاده ، فریماه شمسی ، احمد احمدی یزدی ، الهام کریمی

 

چکیده :

مقدمه: مفهوم تاب‌آوری بیمارستان به معنای”توانایی یک بیمارستان در مقاومت ،جذب و پاسخ به شوک بلایا می‌باشد.بشردرطول زندگی با انواع بلایا ازجمله بیماری‌های نوظهور دست‌به‌گریبان بوده و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل گردیده است.در مدیریت و کنترل بحران اپیدمی‌ها نقش اصلی بر عهده‌ی بیمارستان‌ها می‌باشد و به همین دلیل آمادگی بیمارستان برای استمرار خدمات درمانی در بحران‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین مطالعه حاضر باهدف به دست آوردن شاخص‌های مؤثر برتاب آوری بیمارستان در شرایط اپیدمی انجام‌شده است.

روش بررسی: یک مطالعه کیفی جهت شناسایی شاخص‌ها انجام شد.روش اصلی جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و هم‌چنین بررسی متون گسترده بود.درنهایت با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با کمک نرم‌افزار MAXQDA ابعاد اصلی ،شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها استخراج گردیدند.

نتایج : طبق نتایج به‌دست‌آمده، ابعاد اصلی شامل ۳ بعد (مدیریت و رهبری ،آمادگی و ظرفیت تطابق‌پذیری) و شاخص‌های اصلی شامل ۱۱ شاخص(مدیریت نیروی انسانی ،مدیریت خدمات پشتیبانی ،مدیریت بیماری، انسجام و ساختاریافتگی،افزونگی ،مدیریت دانش ،فرهنگ‌سازمانی ،ارائه‌ی خدمات ،پیشگیری و کنترل عفونت ،بهداشت محیط ،بازیابی )می‌باشد.

نتیجه‌گیری: بیمارستان‌ها به‌منظور بهبود تاب‌آوری می‌توانند بر روی شاخص‌های مشخص‌شده تمرکز کرده، نسبت به پایش و بهبود آن‌ها اقدام نمایند.اصلاح و بهبود شاخص‌های مؤثر منجر به ارتقاء تاب‌آوری و مدیریت و کنترل مؤثر بحران پاندمیها در بیمارستان خواهد شد.

 

واژه‌های کلیدی : بیمارستان ، تاب آوری ، بیماری همه گیر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” شاخص های موثر برتاب آوری بیمارستان در شرایط اپیدمی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.