کل 26717
4

عوامل مؤثر بر رفتارهای محافظتی محل کار بیماری کووید ۱۹ در کارمندان ادارات پرتردد : کاربرد تئوری انگیزش محافظت

  • کد خبر : 57634
  • 23 مرداد 1401 - 15:58
عوامل مؤثر بر رفتارهای محافظتی محل کار بیماری کووید ۱۹ در کارمندان ادارات پرتردد : کاربرد تئوری انگیزش محافظت

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۷ – ویژه نامه کووید-۱۹ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : محمدرضا آزاده ، طاهره رمضانی ، زهرا طاهری خرامه

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه بیماری کووید-۱۹ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﺎﻧﺪﻣﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻣﻄﺮح بوده و رفتارهای محافظتی در پیشگیری از این بیماری مؤثر است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر رفتارهای محافظتی با استفاده از نظریه انگیزش محافظت در ﻛﺎرﻣﻨﺪان ادارات دوﻟﺘﻲ پرتردد ﺷﻬﺮ قم است.

روش بررسی: در این مطالعه­ ی مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، ۲۳۲ ﻛﺎرﻣﻨﺪ ادارات دوﻟﺘﻲ پرتردد ﺷﻬﺮ قم با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت­ شناختی و رفتارهای محافظت­ کننده از بیماری کووید-۱۹ و مقیاس سازه­ های نظریه انگیزش محافظت بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، معادلات ساختاری در محیط نرم­ افزار آماری اسمارت پی ال اس تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین و انحراف­ معیار سن شرکت کنندگان ۷/۸±۸/۳۹ بود و ۱/۹۰ درصد از ایشان را مردان تشکیل می­دادند. بیش از نیمی از شرکت­ کنندگان (%۸/۵۳) رفتارهای محافظتی بالاتر از میانگین داشتند. بین ارزیابی مقابله و انگیزش محافظت (۰۵/۰>P-value و ۲۹۷/۰=β) رابطه معنادار وجود داشت. اما سازه ارزیابی تهدید و ترس با انگیزش محافظت (۰۵/۰< P-valueو ۰۶۰/۰-=β) رابطه معنادار نداشت. همچنین رابطه مثبت معنا­دار بین انگیزش محافظت (۰۵/۰> P-valueو ۲۱۴/۰=β) با رفتارهای محافظتی مشاهده شد. شاخص­ های برازش مدل مطلوب بود و مدل در مجموع توانسته ۵ درصد از تغییرات انجام رفتارهای محافظتی را پیش­ بینی کند.

نتیجه‌گیری: یافته­ ها نشان داد که ارزیابی مقابله و انگیزش محافظت از عوامل مؤثر بر رفتارهای محافظتی بیماری کووید-۱۹ بودند. از نتایج مطالعه حاضر می­توان در تدوین برنامه های آموزشی به منظور بهبود رفتارهای محافظتی در کارمندان شاغل در ادارات استفاده نمود.

 

واژه‌های کلیدی : رفتارهای محافظتی ، کووید ۱۹ ، انگیزش محافظت ، کارمندان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” عوامل مؤثر بر رفتارهای محافظتی محل کار بیماری کووید ۱۹ در کارمندان ادارات پرتردد : کاربرد تئوری انگیزش محافظت ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.