کل 26869
1

ارزیابی تاثیر فعالیت ثانویه بر بار کار ذهنی رانندگان با استفاده از شاخص (DALI)

  • کد خبر : 24912
  • 20 بهمن 1398 - 13:51
ارزیابی تاثیر فعالیت ثانویه بر بار کار ذهنی رانندگان با استفاده از شاخص (DALI)

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۶ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : فاطمه صغری یوسفی ، مجتبی عباس زاده ، جمشید یزدانی چراتی ، سیاوش اعتمادی نژاد

 

چکیده :

زمینه و هدف: گزارشات حوادث رانندگی نشان می دهد که خطا و رفتار ناایمن راننده مهمترین علت تصادفات رانندگی می باشد.  بار کاری از فاکتورهای اصلی  بر راننده است که در بروز تصادفات رانندگی تأثیر مستقیم دارد. پژوهش حاضر به ارزیابی ابعاد بار کارذهنی ناشی از فعالیت ثانویه شنیداریکلامی در حین رانندگی پرداخته است.

روش بررسی: بیست راننده اتوبوس حرفه ای به صورت تصادفی انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. از شبیه ساز رانندگی اتوبوس و شاخص بار فعالیت راننده (DALI) استفاده شد. آزمایش از دو بلوک ایجاد شده بود: در بلوک اول رانندگان تنها فعالیت رانندگی را انجام می دادند و در بلوک دوم علاوه بر رانندگی، به فعالیت ثانویه شنیداری-کلامی هم پاسخ می دادند. جهت مقایسه نتایج دو بلوک آزمایش آزمون های تی مستقل و کای اسکوئر و به منظور بررسی ارتباط بین زمان واکنش ترمز زدن و تجربه با بار ذهنی،ضریب همبستگی پیرسون بکار گرفته شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که فعالیت ثانویه همه ابعاد بارکاری ذهنی رابه طور معناداری افزایش می دهد و منجر به تداخل در فعالیت رانندگی می شود. زمان واکنش ترمز زدن و تعداد برخوردها نیز در شرایط وجود فعالیت ثانویه بطور چشمگیری افزایش یافت. رابطه معناداری بین بارکار ذهنی و افزایش زمان واکنش ترمز زدن و تعداد برخوردها دیده شد. سابقه کاری رانندگان تاثیری در میزان بار کار ذهنی، زمان واکنش ترمز زدن و تعداد برخوردها نداشت.

نتیجه گیری:نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که فعالیت ثانویه در حین رانندگی می تواند با افزایش بار کارذهنی رانندگان و تداخل در فعالیت رانندگی منجر به آهسته شدن زمان واکنش ترمز زدن و افزایش تصادفات شود. این نتایج نشان می دهد که تجربه رانندگی اثر فعالیت ثانویه در حین رانندگی را کاهش نمی دهد.

 

واژه‌های کلیدی : بار کار ذهنی راننده ، فعالیت ثانویه ، رانندگان اتوبوس ، شاخص DALI

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=24912

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.