معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژههایی که پیشرفت فیزیکی داشتهاند اما مجوز ارزیابی زیستمحیطی دریافت نکردهاند باید تاوان سنگینی برای این تخلف خود بپردازند.
سعید متصدی در نشست خبری دیروز که در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، افزود: چهار گروه از پروژهها نیازمند ارزیابی هستند. گروه اول گزارش ارزیابی آنها تحویل و از این نظر رد شده است که با این پروژهها برخورد و از ادامه کار آنها جلوگیری میکنیم. گروه دوم پروژههایی هستند که به طور مشکوک قبول شدهاند. گروه سوم نیز، پروژههایی هستند که با انجام آنها موافقت شده اما گروه چهارم شامل پروژههایی میشوند که علیرغم نداشتن مجوز ارزیابی زیستمحیطی، پیشرفت فیزیکی داشتهاند که جلوی این پروژهها را نمیتوان گرفت.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: حدود ۱۰۰ پروژه قابل ارزیابی زیستمحیطی هستند اما بین ۵ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی کردهاند. ما به علت نبود قوانین و مقررات برای برخورد با آنها با مشکل مواجه هستیم. در این زمینه پیشنهاداتی را به دولت ارائه دادیم که در اولین اقدام به همه ادارات کل محیط زیست استانها اعلام شده که از فعالیت این پروژهها به طور قاطع جلوگیری کنند. از جمله پروژههای فاقد ارزیابی زیستمحیطی میتوان به پروژههای نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود و سد خرسان اشاره کرد. در بهمنماه از سدهای شفارود و خرسان بازدید کردم و تا زمان تعیین تکلیف همچنان این پروژهها متوقف باقی خواهند ماند. جبران کلیه خساراتی که به علت اخذ نکردن مجوز زیستمحیطی وارد میشود برعهده مجری این پروژه خواهد بود، البته امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این پروژهها را سازماندهی کنیم.ذ
متصدی در ادامه گفت: ۱۵ سد مجوز وزارت نیرو را دریافت کرده بودند ولی مجوز ارزیابی زیستمحیطی نداشتند. با هماهنگی وزارت نیرو مجوز این سدها باطل شد چراکه سازمان حفاظت محیطزیست نسبت به ارائه مجوز زیستمحیطی حساسیت بسیار زیادی دارد.
به گزارش ایسنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: امسال ۱۱۴ پروژه توسعهای بررسی کردیم که ۳۵ پروژه به علت رعایت نکردن اصول و اثرات مخرب زیستمحیطی رد شده است. در میان آنها ۱۴ پروژه توانستند مجوز کامل بگیرند. ۲۴ پروژه موفق به اخذ موافقت مشروط شدند. ۳۷ پروژه نیز قرار است دوباره در کمیته اخذ مجوز زیستمحیطی مطرح شوند. ۵۱ مورد پروژه نیز باید گزارش ارزیابی زیستمحیطی را ارائه کنند و تاییدیه بگیرند، البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز در موارد نظارتی و کنترلی وارد شدهاند.
وی با بیان اینکه در زمینه ارزیابی زیستمحیطی در دو سال اخیر فعالیت بسیار زیادی را انجام دادهایم، گفت: ابتدا فرآیند ارزیابی زیستمحیطی را مطابق با الگوهای بینالمللی و علمی تغییر دادیم. بسیاری از مشاوران ارزیابی نتوانستند به شیوه علمی کار کنند بنابراین از کار خود دست کشیدند. ۱۰ درصد از گزارشهای ارزیابی در گذشته در قالب علمی تهیه شده بود که نتیجه آن مواجه شدن با پروژههایی مانند سد گتوند است.
وی اضافه کرد: پیش از این مردم جایگاهی در گزارشهای ارزیابی نداشتهاند اما در حال حاضر با اندیشیدن تمهیداتی قصد داریم از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم. ما کمیته انسانی را متشکل از نمایندگان مردمی، سازمانهای مردمنهاد فعال و… تشکیل دادیم؛ در گذشته افراد محدودی در این کمیتهها شرکت میکردند.
متصدی در ادامه گفت: در سال ۹۵ به عنوان یک اقدام بسیار قابل توجه گزارشهای ارزیابی را روی سایت آسمان حفاظت محیطزیست قرار میدهیم و این گزارشها را از قالب محرمانه بودن خارج میکنیم. در گذشته گزارشهای ارزیابی تولیدشده مورد نظارت قرار نمیگرفتند و کارفرمایان از یک فصل از این گزارشها آگاهی نداشتند اما در حال حاضر موارد ذکر شده در گزارشهای ارزیابی به عنوان یک سند مطرح و کارفرما متعهد به اجرای آن است و حتی از او تعهد محضری نیز میگیریم.
وی اضافه کرد: مشاوران و کارشناسان سازمان حفاظت محیطزیست دانش فنی به روزی در زمینه تولید گزارش ارزیابی و بررسی نداشتند، اظهار کرد: در این شرایط تلاش کردهایم با استفاده از توان بینالمللی کارگاههای آموزشی را برگزار کنیم. در اولین اقدام با همکاری انجمن ارزیابان ایران کارگاهی برگزار شد که بازخورد خوبی داشت. علاوه بر آن با کنفدراسیون بینالمللی مهندسان مشاور در جهت برگزاری یک کارگاه بینالمللی در سطح مهندسان مشاور به توافق رسیدهایم. شرکت ملی نفت نیز فعالیتهایی را آغاز کرده و با کشور ژاپن تعاملاتی داشتهاند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست اظهار کرد: در سال جاری شرکتهای ایرانی اعم از صنعتی، تولیدی و دانشبنیان مشارکت بسیار خوبی در نمایشگاه داشتهاند. آنها فعالیتها و محصولات خود را معرفی کردهاند علاوه بر آن شرکتهای بینالمللی نیز در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست شرکت کردهاند. آنها به دنبال انجام سرمایهگذاریهای کلان در کشور هستند و فناوریهایی را ارائه کردهاند که در بسیاری از موارد میتوانند راه حل مشکلات ما باشند.
متصدی با اشاره به شرکت کشورهای اروپایی در نمایشگاه بینالمللی محیطزیست گفت: خوشبختانه وزرای محیطزیست کشورهای فنلاند و اتریش و قائممقام وزیر محیط زیست ژاپن از جمله مهمانان ویژه این نمایشگاه بودند. در جلسات حاشیهای نمایشگاه هم گروههای محیطزیستی و هم گروههای اقتصادی با مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست و برخی وزارتخانهها جلساتی را برگزار کردند و نشستهای خوبی در زمینه انتقال فناوری، فعالیت برای کاهش و حفظ کیفیت محیط زیست داشتیم. به ویژه روی موضوع آموزش تاکید شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این نمایشگاه با موضوع اقتصاد سبز و فعالیتهای پس از تحریم طراحی شده است، گفت: امروزه شاهد تمایل جامعه بینالمللی برای حل مشکلات زیستمحیطی کشور هستیم و این وضعیت فرصت بسیار خوبی برای جامعه صنعتی و تولیدی کشور است. ما به دلیل تحریم از فناوریهای به روز دنیا محروم بودیم؛ بسیاری از آلایندهها نتیجه این تحریم بود که موجب از بین رفتن کیفیت خاک، جنگلها و… شد. در واقع بخشی از این آلایندهها به علت وضعیت نابسامان فناوری به وجود آمد و صنایع مختلف با کمبود تجهیزات یدکی و منابع مالی و حتی نبود امکان تبادلات مالی مواجه بودیم.
وی اضافه کرد: لغو تحریمها و ورود مجدد ایران به جامعه بینالملل و اثبات حق حضور در جامعه بینالمللی فرصت انتقال فناوری را برای ما از کشورهای پیشرفته به وجود آورده است. به همین دلیل به دستاندرکاران صنعتی و تولیدی کشور پیشنهاد بازدید از نمایشگاه بینالمللی محیط زیست را میدهم. این بازدید فواید زیادی برای آنها دارد چون موجب آشنایی با فناوریهای جدید محیطزیست میشود و این نمایشگاه فرصتی برای تبادل تجربه و دانش است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از این پس هیچ صنعتی بهانهای برای ملاحظه نکردن مسائل زیستمحیطی نخواهد داشت و سازمان حفاظت محیطزیست با جدیت بیشتری تمام موارد زیستمحیطی را رصد و پیگیری میکند تا ایرانی سبز و پاک داشته باشیم. بنابراین همه صنایع به نحوی به عنوان منابع آلودگی مطرح میشوند اعم از واحدهای صنعتی، خدماتی و زیرساختی از این پس هیچ بهانهای برای تولید آلودگی از آنها پذیرفته نیست، بنابراین لازم است واحدهایی که در تولید آلودگی سهم دارند خود را هرچه سریعتر با ملاحظات زیستمحیطی وفق دهند.
متصدی درباره برنامههای سازمان محیط زیست در زمینه صنفی در شرایط پساتحریم گفت: به وجود بنزین پتروشیمی در سوخت کشور موجب افزایش بنزن در هوای شهرها شده بود بنابراین تصمیم گرفتیم که این بنزین را به هر قیمتی حذف کنیم و این کار را انجام دادیم. متاسفانه ما در زمینه بنزین کمبودهایی داشتیم بنابراین تلاش کردیم از طریق واردات، بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم. در این جهت وزارت نفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با سرعت بیشتری راهاندازی میکند و در آینده نزدیک امیدواریم واردات سوخت کشور به صفر برسد.
وی در ادامه گفت: قرار است استاندارد سوخت خودروهای کشور در سال ۹۷ به یورو ۵ ارتقاء یابد بنابراین باید این سوخت را تامین کنیم. برنامههای وزارت نفت نیز بیشتر بر تولید سوخت یورو ۵ تاکید دارد، چراکه سوخت پایه اصلی آلودگی هواست.
وی با اشاره به سطح بنزن در کشور گفت: از سال ۸۹ تا ۹۲ سطح بنزن به طور متوسط ۶۰۰ پیبیبی بود اما در حال حاضر به ۳۰ پیبیبی رسیده است. استاندارد بنزن ۵ پیبیبی است البته در برخی شهرها به زیر ۱۵ پیبیبی رسیده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح کهاب اظهار کرد: این طرح به معنای کنترل، هدایت و جمعآوری بخارات بنزین است و امیدواریم تا پایان سال ۹۵ صددرصد اجرا شود.
متصدی با بیان اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام دادهایم گفت: برنامه راهکار کاهش آلودگی هوا را آغاز کردیم که در قالب ۹ محور و ۳۵ فعالیت اجرایی آن شروع شد. حذف مازوت از نیروگاهها یکی از برنامههای ما بود، در حال حاضر مازوت پنج نیروگاه قطع شده است که آخرین نیروگاه تاکنون “رامین اهواز” بوده است.
وی اضافه کرد: به علت حساسیت دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا با معاون اول رئیسجمهور و برخی وزراء کارگروه ویژهای تشکیل دادیم و قرار شد برش یکسالهای از فعالیتها و استراتژیهایی در این زمینه تهیه کنیم که امیدواریم تا پایان سال جاری این کار تحقق پیدا کند تا در سال آینده بتوانیم این برش را اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه هدف ما کاهش آلودگی هوا در کل کشور است گفت: تاکید زیادی بر توسعه حملونقل عمومی، کاهش آلودگی خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با تاکید بر مینیبوس و اتوبوس داریم. در حال حاضر همه خودروهای بنزینی دارای استاندارد یورو ۴ هستند و برخی خودروها مانند پژوی اتوماتیک پارس که امکان همخوانی با استاندارد یورو ۴ را ندارند در کشور تولید نمیشوند. خودروهای دیزلی دارای استاندارد یورو ۳، خودروهای وارداتی یورو ۵ و اتوبوسها و مینیبوسها نیز دارای استانداردهای یورو ۳ نیز هستند.
وی با اشاره به پدیده گرد و غبار در کشور اظهار کرد: سند ملی گرد و غبار را تدوین کردیم. سند گرد و غبار استانها نیز در حال تدوین شدن است. اکنون پنج هزار هکتار بیابان کانون گرد و غبار را گیاهکاری کردهایم و فردا نیز یک همایش بینالمللی در زمینه مبارزه با گرد و غبار در اهواز افتتاح میشود.
متصدی در پایان تصریح کرد: تلاش میکنیم با کمک همه دستگاهها فعالیتهای خوبی در زمینه کاهش گرد و غبار انجام دهیم. به عنوان نمونه میتوان به بازکردن دریچههای حورالعظیم و جلوگیری از خشک کردن تالابها اشاره کرد.(ایسنا)









