کل 26895
1

۴۹درصد فوتی های تصادف، پس از وقوع حادثه است

  • کد خبر : 17353
  • 01 بهمن 1394 - 10:25
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: بر اساس آمارهای بدست آمده در کشور، ۵۱ درصد تلفات رانندگی در حین تصادف و ۴۹ درصد نیز پس از وقوع حادثه است.

محسن انصاری  در پنجمین گردهمائی سالانه بین المللی ایمنی راه و ترومای کودکان،افزود: مرگ ۴۹ درصدی ناشی از تصادفات آن هم پس از وقوع حادثه نشان دهنده این نکته است که باید روی موضوع مدیریت پس از تصادفات اقدامات بیشتری انجام شود. 

رئیس سابق راهنمایی و رانندگی گفت: برای اینکه مانع وقوع یک تصادف شویم اقداماتی انجام داده ایم اما اقداماتی برای پس از وقوع تصادفات و کاهش آمار مرگ و میر در این مدت زمان انجام نشده است. 

به گفته وی یک ماه بعد از صحنه تصادف اگر فرد مصدوم ناشی از تصادف فوت کند علت آن را مرتبط با همان تصادف می دانند؛ این نشان می دهد که اقدامات امدادی و بیمارستانی ما به موقع نیست و وسائل حمل و نقل ما نیز برای رسیدن به بیمارستان مناسب نیست. 

وی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که اقدامات امدادی و بیمارستانی به موقع و یا وضعیت حمل و نقل مناسب نسبت به گذشته بهتر شده است. 

انصاری گفت: حتما باید یک ساختار پویا و فراسازمانی برای موضوع حوادث رانندگی و تلفات ناشی از تصادفات تشکیل شود چرا که پیش بینی شده است، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال های آینده افزایش می یابد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تصریح کرد: با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه کاهش ۱۰ درصدی کشته های ناشی از تصادفات به طور سالانه در کشور پیش بینی شده بود، این موضوع در برنامه ششم به خوبی دیده نشد و فقط در یک کتابچه اهداف آن نوشته شد که قرار است سالانه پنج درصد تصادفات کاهش یابد. 

انصاری ادامه داد: به هر حال باید برای این موضوع هدف گذاری کمی شود چرا که تا پایان برنامه ششم پایان دهه ایمنی از سوی سازمان بهداشت جهانی (سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰) اعلام شده است و می بایست در این ۱۰ سال ، شمار کشته ها ۵۰ درصد کمتر شود.

صندلی کودک اجباری شود 

انصاری در بخش دیگری از سخنانش به اجباری شدن صندلی کودک در خودرو تاکید کرد و گفت: باید امکان تولید انبوه صندلی مناسب در کشور وجود داشته باشد چرا که ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در صنعت پزشکی است که می تواند این موضوع را به خوبی طراحی کند. 

وی، افزایش آگاهی مردم، توجه ویژه مسئولان اجرائی، تصویب قانون توسط مجلس شورای اسلامی، اجباری کردن صندلی کودکان برای کودکان زیر پنج سال و ارائه آموزش عمومی را به عنوان ضروریات در راستای کمک به مردم در زمینه استفاده از صندلی کودک عنوان کرد. 

پنجمین گردهمائی سالانه بین المللی ایمنی راه و ترومای کودکان دیروز چهارشنبه به همت مرکز اعصاب شفای بیمارستان خاتم الانبیا(ص)، بنیاد شهید، هلال احمر و راهور در مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر برگزار شد و تا سه روز (دوم بهمن) ادامه دارد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=17353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.