کل 26904
0

تاثیرآموزش با مداخلات ارگونومی در کاهش استرس شغلی کاربران رایانه

  • کد خبر : 10050
  • 09 فروردین 1396 - 0:00
تاثیرآموزش با مداخلات ارگونومی در کاهش استرس شغلی کاربران رایانه

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۴ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : طاهره یکتایی ، لیلا پیری ، فرهاد طباطبایی

 

چکیده :

مقدمه: امروزه رایانه یکی از اجزاء جدایی ناپذیر محیط های کاری است و سلامتی ارتباط مستقیمی با استرس شغلی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش با مداخلات ارگونومی بر کاهش استرس شغلی کاربران رایانه سازمان بهزیستی شهرستان رشت انجام شده است.

روش کار: در این پژوهش نیمه آزمایشی، ۲۸۳ کاربر رایانه زن که دارای سابقه کار ۵ تا ۱۵ سال وسن ۳۰ تا۴۰ سال و سابقه استفاده از رایانه به مدت یک سال و یا بیشتر بودند و روزانه ۳ تا ۴ ساعت با رایانه کار می‌کردند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس۴۶۶ شرکت کننده‌ای که دارای استرس شغلی بالا و متوسط بودند به طور تصادفی در دو گروه کنترل (۲۳ نفر) و آزمایش (۲۳ نفر) قرار گرفتند. به منظور تعیین میزان استرس شغلی از پرسشنامه اسیپو (۱۹۸۷) با اعتبار آلفای کرونباخ ۸۷/. استفاده شد. گروه آزمایش به مدت سه ماه آموزش‌های نظری و عملی و مداخلات ارگونومی (استفاده از تکیه گاه بازو و پا و بالشتک و تصحیح پوسچر، کاهش زمان کار، تنظیم ارتفاع صندلی بر اساس قد و رعایت فاصله چشم تا مانیتور) برایشان اجرا شد. سپس نتایج با گروه کنترل به روش کوواریانس مقایسه گردید.

یافته ها: تحلیل کوواریانس نشان دهنده این بود که آموزش با مداخلات ارگونومیک منجر به کاهش استرس شغلی کاربران رایانه خواهد شد.

نتیجه گیری: آموزش و آگاه کردن کاربران رایانه از اصول ارگونومیک کار با رایانه و انجام مداخلات ارگونومیک جهت تصحیح پوسچر، کاهش زمان کار، استفاده از تکیه گاه بازو و پا نقش موثری در کاهش استرس شغلی کاربران رایانه خواهد داشت.

 

واژه‌های کلیدی : مداخلات ارگونومی ، استرس شغلی ، کاربران رایانه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.