کل 26890
3

🎥کاهش ۱۰۰ درصدی خسارت سیل با احداث دیواره‌های ساحلی آبخیزداری

  • کد خبر : 78244
  • 01 اسفند 1402 - 23:11
🎥کاهش ۱۰۰ درصدی خسارت سیل با احداث دیواره‌های ساحلی آبخیزداری

به گفته قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، عملیات آبخیزداری در سواحل رودخانه‌ها از ورود سیلاب و رسوبات آن به مناطق اطراف رودخانه جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آبخیزداری در سواحل رودخانه‌ها حافظ مناطق شهری وروستایی در برابر سیلاب هاست. یکی از مناطقی که احداث دیواره‌های ساحلی آبخیزداری توانسته از سیلاب و پیامد‌های خسارت بار آن جلوگیری کند حوضه آبخیز سفیدرود در طالقان در دامنه جنوبی البرز است.

بر اساس گزارش پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در بهار‌های گذشته ساحل رودخانه طالقان عرصه تاخت و تاز هر ساله سیلاب‌ها بود. وقتی سیل می‌آمد همه چیز را نابود می‌کرد. آب مغازه ها، دامداری‌ها و خانه‌ها را پر می‌کرد و مردم نمی‌توانستند رفت و آمد کنند، اما با ایجاد طرح آبخیزداری در این منطقه از سال ۱۳۷۲، دیواره‌های ساحلی در زمان سیلاب احتمالی رودخانه از مناطق مسکونی محافظت کردند.

این دیواره بین رودخانه و شهر طالقان کمک می‌کند که طغیان‌های رودخانه شهر را تهدید نکند. درختان هم مانند دیوار‌های ساحلی از سیلاب محفاظت می‌کنند دیواره‌های بیولوژیکی با گونه‌های صنوبر، تمشک و بید دیواره‌ای در برابر ورود سیلاب به اراضی کشاورزی ایجاد کرده است.

در حوضه آبخیز ۱۲۰ هزار هکتاری طالقان، ۴۰ هزار هکتار انواع عملیات آبخیزداری انجام شده است.

اسماعیلی رئیس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طالقان می‌گوید در ۵ زیر حوضه به طول ۵ کیلومتر ودر مساحت به میزان ۵ هزار متر مکعب عملیات دیوار ساحلی انجام شده است.

در سال ۱۳۹۸ بارش ۷۰ میلیمتری باران همانند سال ۱۳۷۱ تکرار شد، اما با وجود این دیوار ساحلی دیگر آسیبی واردنشد.

گرشاسبی قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری می‌گوید طراحی این دیوار سیل‌های با دور برگشت ۵۰۰ ساله را می‌گیرد دیواره کارخودش را انجام داده وشهرو مناطق مسکونی که پشت آن ایجاد شده مصون ساز خطر سیل است.

بر اساس آمار پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری میزان فرسایش خاکی وآبی در ساحل رودخانه‌ها سالانه ۸ تن در هکتار است که با عملیات آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک وآب از خسارت به شهر‌ها ومناطق مسکونی جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=78244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.