کل 26847
1

کاشت ۲۵۰میلیون درخت در هزار روز خدمت دولت سیزدهم

  • کد خبر : 80930
  • 10 خرداد 1403 - 22:03
کاشت ۲۵۰میلیون درخت در هزار روز خدمت دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال را آغاز کرد و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سال نخست اجرای این طرح، ۲۵۰ میلیون اصله نهال را کاشته شد که نه‌تنها از برنامه عقب نیستیم؛ بلکه جلوتر از برنامه کار شد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایرنا، طی سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی و استمرار خشکسالی‌ها عملیات کاشت درخت در تمامی جهان به ویژه کشورهای خاورمیانه مورد توجه قرار گرفت؛ این مهم از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و دولت سیزدهم با تمام توان در این خصوص شروع به کار کرد.

در دنیا اکثر کشورها به دلیل تغییرات اقلیمی اقدام به اجرای چنین طرح‌هایی همچون کاشت گسترده درختان کرده‌اند و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و بر اساس آمارهای موجود، از ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت کشور حدود ۱۳۰ میلیون هکتار از این اراضی (۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۳ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون هکتار بیابان) در اختیار سازمان منابع طبیعی کشور قرار دارد که باید برای امنیت زیستی کشور که حلقه اتصال امنیت غذایی و امنیت ملی است، بیش از پیش تلاش شود و در همین راستا طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مورد تاکید قرار گرفت.

طبق برنامه چهار ساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مقرر شد، در مجموع ۳۰۰ میلیون اصله نهال به عرصه‌های جنگلی، ۳۰۰ میلیون اصله نهال به بخش زراعت، ۲۰۰ میلیون اصله نهال به فضای سبز و ۲۰۰ میلیون اصله نهال به بخش بیابان‌های کشور اضافه شود که اکثر گونه‌های درختی برای بخش منابع طبیعی از ارقام غیرمثمر طراحی شده است.

همچنین دولت سیزدهم طی مدت خدمت خود برای اجرای این طرح مردمی، ردیف اعتباری مستقلی به مبلغ ۲۳۷ میلیارد تومان تخصیص داد که سازمان منابع طبیعی به دلیل اهمیت اجرای این طرح از منابع سازمانی خود این اعتبار را تامین و هزینه کرد تا این طرح مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور شهید عملیاتی شود.

 

 

بنابراین اجرای عملیات به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور محول شد، ملاک و اولویت این طرح مردمی توسعه جنگل‌کاری، احیاء و غنی سازی عرصه‌های منابع طبیعی، حفظ پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی، حفظ کاربری اراضی منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی، تولید و زراعت چوب، افزایش فضای سبز شهری و مقابله با طوفان‌های شن از آسیب‌هایی همچون فرسایش خاک، افزایش اراضی بیابانی، سیل و برداشت چوب درختان برای فعالیت‌های صنعتی است.

طبق آمارهای موجود، سالیانه یک میلیون هکتار اراضی ایران در معرض بیابانی شدن قرار می‌گیرد این در حالی است که فرایند ۹۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور نیز در دستور کار است؛ اما سرعت بیابانی شدن اراضی از اجرای عملیات‌های احیایی و حفاظتی پیش گام‌تر است.

طی این مدت برای اجرای این طرح ۲۰۲ نهالستان دولتی و ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی در حوزه منابع طبیعی وارد عرصه فعالیت شدند و اقدام به تولید انواع نهال بومی و غیربومی مثمر و غیرمثمر کردند و سازمان منابع طبیعی برای کمک به نهالستان‌های استان‌های مختلف کشور، کیسه گلدانی و خاک اختصاص داد تا علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید نهال، اجرای این طرح با سرعت بیشتری صورت گیرد. در این طرح به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور، قرار است نهال‌های بومی مختص هر استان که به آب کمی نیاز دارند، تولید و تامین شود.

طبق آمارها، متوسط بارندگی سالیانه کشور ۲۵۰ میلیمتر است، در حالی که متوسط جهانی بارش‌ها ۳۵۰ میلیمتر در سال است. ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان جزو کم‌بارش‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز است و قرار است این نیاز آبی از طریق آب سبز (آب باران)، آب‌های نامتعارف و آب‌های خاکستری تامین شود، اما با وجود اینکه کشور با کاهش بارندگی روبه‌روست تامین و توزیع آب این بخش می‌تواند با مدیریت و حکمرانی آب انجام شود.

برای سال دوم نیز برای کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال بومی استاندارد مربوط به این طرح در دستور کار است که همچنان در دست اجراست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=80930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.