کل 26875
2

پیشگویی کننده‌های استرس شغلی و ارتباط آن با خلاقیت در ماماهای شاغل در بیمارستان های آموزشی ایلام- ایران؛ یک مطالعه مقطعی

  • کد خبر : 60397
  • 28 مهر 1401 - 11:13
پیشگویی کننده‌های استرس شغلی و ارتباط آن با خلاقیت در ماماهای شاغل در بیمارستان های آموزشی ایلام- ایران؛ یک مطالعه مقطعی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۹ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۱

 

نویسندگان : الهه بهرامی وزیر ، اعظم محمدی ، فائزه محمدشاهی ، اشرف دیرکوند مقدم ، نسیبه شریفی نیا ، الهه سادات سعیدی فر ، فاطمه قلیچ خانی ، یوسف فقیه نیا ترشیزی

 

چکیده :

زمینه و هدف: استرس شغلی از شایع ترین بیماریهای شغلی است، که بر کیفیت خدمات تاثیر بسزایی دارد و خلاقیت هسته کار بالینی است. بر طبق بررسی­ های انجام شده تاثیر شرایط استرس زا بر خلاقیت نیاز به مطالعات بیشتری دارد، مطالعه حاضر قصد دارد ارتباط استرس شغلی با خلاقیت و عوامل پیشگویی کننده استرس شغلی را در ماماها تعیین کند.

روش­ بررسی: مطالعه­ ی توصیفی – تحلیلی حاضر بر روی ۱۱۴ نفر از ماماهای شاغل در بیمارستانهای آموزشی- درمانی شهر ایلام در سال ۱۳۹۸ انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس با استفاده از پرسشنامه­های مشخصات فردی اجتماعی، استرس شغلیHSE  و خلاقیت عابدیCT  انجام شد. برای بررسی ارتباط استرس شغلی با خلاقیت از آزمون همبستگی پیرسون و برای تعیین متغیرهای پیشگویی کننده استرس شغلی از آزمون مدل خطی عمومی استفاده شد. داده ها با استفده از SPSS نسخه ۲۱ تجزه و تحلیل شدند.

یافته ها: اکثر ماماها (۶۲% ) استرس شغلی کمی داشتند و ۳۵% استرس شغلی نداشتند. میانگین نمره کلی استرس شغلی۵/۰±۳/۳ از نمره قابل کسب ۱ تا ۵ بود. میانگین نمره کلی خلاقیت ۷/۱۴  ±۵/۱۳۱ از نمره قابل کسب ۶۰ تا ۱۸۰ بود. استرس شغلی با خلاقیت و زیر دامنه ­های آن ارتباط نداشت. داشتن سطح تحصیلات کمتر (۰۱۴/۰ =P ،۹/۰ تا ۱/۰=% ۹۵ CI، ۵/۰=) و رضایت داشتن از اشتغال در بیمارستان (۰۱۰/۰ =P ،۴/۱ تا ۰۵/۰=% ۹۵ CI، ۲/۰=) به عنوان پیشگویی کننده ­های استرس شغلی بودند.

نتیجه گیری: با توجه به کم بودن سطح استرس شغلی و بالا بودن سطح خلاقیت، مدیران بیمارستانی می­توانند از این عوامل در کنار رضایت از اشتغال در بیمارستان به منظور ارائه خدمات بالینی با کیفیت بیشتر بهره بگیرند.

 

واژه‌های کلیدی : خلاقیت ، استرس شغلی ، ماما

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” پیشگویی کننده‌های استرس شغلی و ارتباط آن با خلاقیت در ماماهای شاغل در بیمارستان های آموزشی ایلام- ایران؛ یک مطالعه مقطعی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.