کل 26857
6

وضعیت پسماند در کشور در حال تبدیل شدن به یک تهدید است

  • کد خبر : 19513
  • 15 بهمن 1394 - 20:11
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: وضعیت پسماند در کشور در حال تبدیل شدن به یک تهدید است که باید جدی گرفته شود.

رحمت الله حافظی روز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی در دانشگاه تهران پذیرش اشتباه و کوتاهی در انجام وظیفه را گام مهمی دانست و افزود: بنابرای ن از مدیرانی که در دو دهه گذشته مسئولیت مدیریت پسماند را برعهده داشتند می خواهم به دلیل کوتاهی شان در انجام وظیفه، از مردم عذرخواهی کنند.

وی با بیان اینکه وقتی این مهم پذیرفته شود، برداشتن گام های بعدی مشکل نیست، اظهار کرد: قوانین خوبی در زمینه مدیریت پسماند در کشور وجود دارد اما تمام آنها فقط روی کاغذ هستند و در عمل تاثیری دیده نمی شود. 

حافظی تاکید کرد: وضعیت پسماند در کشور در حال تبدیل شدن به یک تهدید است که باید جدی گرفته شود، یکی از اشکالات ما این است که ایده آل نگر هستیم اما در عمل در نقطه صفر قرار می گیریم و درجا می زنیم. 

وی به قانون فاصله استقرار صنایع با شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هیج واحد صنعتی نباید در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرها قرار گیرد ، فاصله قزوین تا تهران ۱۳۰ کیلومتر است ؛ آیا در فاصله بین تهران و قزوین هیچ واحد صنعتی وجود ندارد؟. 

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران به نحوه جمع آوری پسماندها اشاره کرد و افزود: زباله های عفونی، خطرناک و حاوی رادیواکتیو بیمارستان ها با زباله های خانگی و صنعتی جمع آوری و مخلوط می شوند و با فشرده شدن، شیرابه آنها در سطح شهر جاری می شود و در نهایت در جنوب تهران دفن می شوند که بدترین روش جمع آوری است. 

وی گفت: البته اکنون زباله های عادی بیمارستانی و عفونی جدا سازی و تحویل داده می شوند اما در نهایت در جنوب تهران با هم دفن می شوند. 

حافظی اظهار کرد: نظرات متعددی در مورد نحوه امحای پسماندها وجود دارد، عده ای می گویند دفن شود اما در مقابل عده ای با اتوکلاو (بی خطر سازی) موافق هستند، در حالی که مسوولان نباید اجازه دهند مافیای اقتصادی بر پسماندها مدیریت کند. 

وی گفت: بیمارستان ها موظف شده اند دستگاه اتوکلاو نصب کنند در حالی که هزینه نگهداری آن بسیار گران است و بیشتر بیمارستان ها از عهده آن بر نمی آیند، از این رو در همان سال اول این دستگاه ها خراب شدند و دوباره پسماندهای بیمارستانی به حالت اولیه امحا می شوند در واقع این یک طرح شکست خورده است که بیشتر از یکسال دوام نیاورده است.

حافظی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی زباله سوز در دل خانه ها، میادین و وسط شهر و روستا قرار دارد و سوخت حاصل از زباله ها صرف تامین انرژی منازل آن منطقه می شود، خاکستر موجود از سوختن زباله ها نیز بعد از طی فرایندی کاملا علمی و کنترل شده، در صنعت بلوک سازی استفاده می شود. 

وی تاکید کرد: افزایش آمار ابتلا به سرطان و پایین آمدن سن مرگ نتیجه همین بی دقتی ها است که آموزش می تواند نقش بسزایی در بهبود این روند داشته باشد. 

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: گاهی قوانین موجود در کشور بسیار ضعیف است، به عنوان مثال وقتی از یک بیمارستان برای نحوه حمل پسماندها شکایت شود، بعد از طی مراحل قضایی که در کمترین زمان ممکن باید یکسال را در نظر گرفت، در نهایت ۵۰ هزار تومان جریمه اختصاص می یابد که جای تاسف دارد، با این روند قطعا به جایی نخواهیم رسید. 

همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه در دانشگاه تهران برپا است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.