کل 26904
2

وضعیت مصدومان سوانح و حوادث مراکز پزشکی ، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۹۱

  • کد خبر : 9775
  • 30 اردیبهشت 1396 - 0:00
وضعیت مصدومان سوانح و حوادث مراکز پزشکی ، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۹۱

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمد عبدالوند , ایاد بهادری منفرد , سهیلا خداکریم , احمدرضا فرسار , علی گل محمدی , آزاده صفایی

 

چکیده :

مقدمه: سوانح و حوادث از مهم­ترین علل ابتلا و میرایی در جهان محسوب می­ شوند. ایران یکی از کشورهای با میزان بالای سوانح و حوادث به شمار می­ رود. هدف از این مطالعه بیان بررسی وضعیت مصدومان ناشی از سوانح و حوادث مراجعه کننده به اورژانس مراکز پزشکی و بیمارستان­ های زیرپوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است. همه مراجعین با علت سوانح و حوادث که از اول فروردین تا آخر اسفند ۱۳۹۱ به اورژانس بیمارستان­ های زیر پوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. طبقه بندی اطلاعات سوانح و حوادث بر اساس ویرایش دهم طبقه بندی جهانی بیماری ­ها صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۸ صورت گرفت.

یافته­ ها: در مجموع ۲۴۸۴۳۸ نفر بررسی شدند. ۶۷.۷% از افراد مرد و ۳۲.۳% زن بودند. ضربات (۴۱ درصد)، حوادث ترافیکی (۱۷ درصد) و سقوط (۵/۹ درصد) به ترتیب شایع­ترین علل گزارش شده سوانح و حوادث بودند. وقوع صدمات بیشتر در گروه ­های سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۲۵ تا ۳۴ ساله (۴/۵۰ درصد) بود. بیشتر حوادث در مناطق شهری اتفاق افتاده بود. در مجموع ۷۲۲ مورد مرگ به دنبال سوانح و حوادث ثبت گردید. ارتباط معنی­ داری بین نوع حادثه و محل حادثه، جنس و نوع حادثه، گروه سنی و محل حادثه، گروه سنی و نوع حادثه (p<.001) ملاحظه گردید.

نتیجه­ گیری: حوادث ترافیکی بخش بزرگی از سوانح و حوادث را تشکیل می ­دهند. مردان، جوانان و گروه­ های مولد جامعه مهم­ترین قربانیان حوادث به شمار می­ روند. آمار فوتی‌ها و معلول‌ها نشانگر میزان واقعی فوتی‌ ها و معلول‌ها نمی­ باشد. مداخله دست‌اندرکاران پیشگیری از حوادث به ویژه در پیشگیری حوادث در خیابان‌ها و منازل، ضروری نظر می‌رسد. بهبود سیستم ثبت مصدومان و فرایندهای مربوطه برای امکان بهره­ برداری بهتر از اطلاعات لازم به نظر می‌رسد. اطلاع رسانی وضعیت مصدومان ناشی از سوانح و حوادث به دست‌اندرکاران پیشگیری از حوادث، آموزش به گروه­ های هدف به ویژه آموزش قوانین و مقررات رانندگی، در کاهش سوانح و حوادث مفید خواهد بود.


واژه‌های کلیدی :
 مصدومان ، ثبت ، سوانح و حوادث

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.