کل 26846
3

هفته جهانی سلامت مردان

  • کد خبر : 81412
  • 25 خرداد 1403 - 19:12
هفته جهانی سلامت مردان

هفته جهانی سلامت مردان هر ساله ۱۳ لغایت ۱۹ ژوئن به تقویم میلادی در کشورهای عضو شبکه جهانی بهداشت برگزار می‌گردد. هفته سلامت مردان در تقویم ملی ایران امسال ۲۵ الی ۳۱ خرداد ماه ثبت شده است.

تاریخچه هفته جهانی سلامت مردان

هفته سلامت مردان در سال ۱۹۹۴ در ایالات متحده آغاز شد و از آن زمان به کشورهای سراسر جهان گسترش یافت. این هفته به عنوان فرصتی برای رسیدگی به نابرابری‌های جنسیتی، حمایت از بهبود آموزش بهداشت و آگاهی در میان مردان شناخته می‌شود.

این هفته با تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه، تشخیص زودهنگام و مدیریت سلامت نقش مهمی در تشویق مردان به تعهد نسبت به سلامتی خود دارد. هدف اصلی این رویداد، کاهش نگرش‌های منفی جامعه نسبت به مسائل مربوط به سلامت مردان، ترویج صحبت درباره مشکلات و افزایش توانایی آنها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره سلامتی است.

هفته سلامت مردان فرصتی ارزشمند برای پرداختن به رفاه مردان، چالش‌های سلامت و ترویج سبک زندگی سالم است. روشن است که ما هم با مشارکت فعال می‌توانیم در این فرآیند تاثیرگذار باشیم.

هفته جهانی سلامت مردان - هفته سلامت مردان

سلامت مردان

سلامت مردان (به انگلیسی:Men’s health) حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است که مردان تجربه می‌کنند و صرفاً اشاره به عدم وجود بیماری در آنان ندارد. تفاوت در سلامت مردان در مقایسه با زنان را می‌توان به عوامل زیستی، عوامل رفتاری و عوامل اجتماعی (مثلاً عوامل شغلی) نسبت داد.

سلامت مردان اغلب به عوامل زیستی مانند دستگاه تولیدمثل در مردان یا شرایط ناشی از هورمون‌های خاص در مردان مربوط می‌شود. برخی از شرایطی که هردو جنس را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند سرطان و آسیب، در مردان متفاوت ظاهر می‌شوند. برخی از بیماری‌هایی که هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از نظر آماری در مردان شایع تر است. از نظر عوامل رفتاری، مردان بیشتر احتمال دارد که انتخاب‌های ناسالم یا پرخطر داشته باشند و کمتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی خواهند بود.

مردان ممکن است با مسائلی مواجه شوند که مستقیماً به بیولوژی آنها مرتبط نیست. دسترسی متفاوت جنسیتی به درمان پزشکی و سایر عوامل اجتماعی-اقتصادی نمونه‌ای از این مسائل هستند. در خارج از آفریقای جنوب صحرا، مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند. این پدیده با فعالیت جنسی ناامن، که اغلب بدون رضایت می‌باشد، مرتبط است.

تعریف

سلامت مردان به وضعیت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی مردان گفته می‌شود و طیف وسیعی از مسائل را در بر می‌گیرد که مختص مردان است یا مردان را به گونه ای متفاوت از زنان تحت تأثیر قرار می‌دهد. سلامت مردان می‌تواند شامل مسائل مربوط به سلامت باروری، سلامت جنسی، سلامت قلب و عروق، سلامت روان و پیشگیری و درمان سرطان باشد. سلامت مردان همچنین شامل عوامل مربوط به سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و مدیریت استرس و همچنین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه است.

هفته جهانی سلامت مردان 2024

امید به زندگی

با وجود افزایش کلی امید به زندگی در سطح جهان، امید به زندگی مردان بدون توجه به نژاد و منطقه جغرافیایی کمتر از زنان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، فاصله جهانی بین امید به زندگی مردان و زنان از سال ۲۰۱۶ تقریباً ۴٫۴ سال فاصله دارد.[۱۲] امید به زندگی یک معیار آماری است که نشان‌دهنده میانگین تعداد سال‌هایی است که از یک فرد انتظار می‌رود بر اساس میزان مرگ و میر فعلی زندگی کند. امید به زندگی معمولاً در هنگام تولد محاسبه می‌شود و بسته به عواملی مانند جنسیت، نژاد و مکان می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، امید به زندگی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است و امید به زندگی برای زنان به‌طور کلی بیشتر از مردان است.

با این حال، این شکاف بر اساس کشور متفاوت است، به طوری که کشورهای کم درآمد شکاف کمتری در امید به زندگی دارند. عوامل بیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی به کاهش امید به زندگی در مردان کمک می‌کند. با این حال، اهمیت فردی هر یک از عوامل شناخته شده نیست.نگرش کلی نسبت به سلامت بر اساس جنسیت متفاوت است. به‌طور کلی مردان کمتر در جستجوی مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه عمل می‌کنند و در نتیجه نتایج سلامت ضعیف تری دارند.

اقدامات پیشگیرانه سلامت در مردان

آزمایش

انجام آزمایش درست در زمان مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامت خود انجام دهد. این کار می‌تواند منجر به تشخیص زود هنگام بیماری‌های مختلف شود، سرطان روده از جمله مواردیست که با تشخیص زود هنگام می‌توان آن را در نطفه خفه کرد. تشخیص زود هنگام دیابت نیز می‌تواند ازعوارضی همچون نابینایی و ناتوانی جنسی جلوگیری کند. آزمایش‌های مورد نیاز مردان معمولا بر اساس سن و شاخص‌های خطر تعیین می شود.

 

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

ترویج عادات سالم

اصلاح عادات غذایی و اهمیت دادن به نوع تغذیه از جمله دیگر عواملی است که در پیشگیری از ابتلای مردان به بیماری‌های خطرناک، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اگر جز گروهی از مردان هستید که سیگار می‌کشید، لازم است بدانید که خودتان هر لحظه در حال نابود کردن سلامتیتان هستید. سرطان ریه یکی از دلایل رایج مرگ و میر در مردان است و سیگار کشیدن احتمال ابتلا به آن را بالا می‌برد. با کاهش و حذف سیگار، بسیاری از مشکلات ریه و قلبی که در بین مردان شایع‌تر است نیز کاهش می‌یابد. توصیه می‌شود برای حفاظت از قلب و ریه حتی در معرض دود سیگار دیگران هم قرار نگیرید.

برنامه غذایی سالم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. روشن است که برنامه‌ی غذایی سالم، زندگی سالمی را هم به دنبال خواهد داشت. برنامه غذایی سالم باید سرشار از میوه، سبزیجات و فیبر باشد. رژیم سرشار از فیبر بسیاری از مشکلات گوارشی شایع مردان مانند یبوست را از بین می‌برد. همچنین با توجه به شیوع فشار خون بالا در مردان، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. گفتنی است که مصرف الکل هم برای کسانی که دچار فشار خون بالا هستند خطر بالایی را به همراه دارد.

هفته جهانی سلامت مردان 1403

فعالیت بدنی مداوم

خطر دیگری که سلامت تعداد زیادی از مردان جامعه‌ی ما را تهدید می‌کند، چاقی است. رژیم غذایی نامناسب و هم چنین نداشتن تحرک کافی یکی از دلایل این مسئله است. چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری های دیگر مثل دیابت خواهد شد. گنجاندن یک برنامه مستمر ورزشی در روز می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی را بگیرد.

حوادث راهنمایی و رانندگی

خطر دیگری که مردان را بیشتر تهدید می‌کند حوادث راهنمایی و رانندگی است. رعایت قانون و مقرارات مانند بستن کمربند ایمنی و حفظ سرعت مجاز و استفاده از کلاه ایمنی در موتور سیکلت می‌تواند جلوی بسیاری از خطرات جانی را در این بین بگیرد.

توجه به سلامت روان

مسئله‌ی دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست، توجه به سلامت روانی افراد است. هر فردی به خودی خود بسیار سریع‌تر و بهتر متوجه حالات روحی و روانی آسیب‌زا می‌شود و اگر با دیدن هر گونه اختلالی به سمت درمان و حل این مشکل برود، زندگی سالم‌تر و با کیفیت‌تری را تجربه خواهد کرد. ما در نهایت به مردان توصیه می‌کنیم که به سلامت روان خود نیز توجه کنند.

هر فردی موظف است که از سلامتی خود به بهترین نحو ممکن مراقبت کند. متاسفانه این مراقبت‌ها در مردان کمتر دیده می‌شود. به طور مثال، همه از معایب نور مستقیم خورشید خبر دارند ولی کمتر مردی را می‌توان یافت که قبل از اینکه در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، کرم ضد آفتاب بزند. بسیاری از این سهل‌انگاری‌ها در بین مردان به واسطه‌ی فقر فرهنگی است که در آن رشد کرده‌اند. جالب است بدانید بسیاری از این مراقبت‌های فردی برای مردان جنبه شوخی دارد، غافل از اینکه تاثیرات آنها امکان دارد که مسیر زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

هفته جهانی سلامت مردان

روبان آبی، نماد سلامت مردان

این روبان نماد سلامت مردان است و استفاده از آن در طول این هفته نماد تعهد شما به هدف اصلی این رویداد است. سعی کنید آغازگر مکالماتی درباره سلامت مردان باشید و افراد مختلف را نسبت به آن کنجکاو کنید و آگاهی آنها را نسبت به اهمیت این مسئله افزایش دهید.

درباره هفته جهانی سلامت مردان

نامگذاری هفته جهانی سلامت مردان، دلالت بر لزوم آگاهی از اهمیت سلامت مردان و ترغیب مردان به برخورداری از زندگی طولانی تر و سالم تر دارد. هدف از تعیین این هفته به نام سلامت مردان، انجام تشویق به فعالیتهایی است برای آگاهی دادن به موضوعات بهداشتی که بر مردان تأثیر می گذارد و تمرکز بر آگاهی رسانی مردان است از مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد و یا اینکه در آینده رخ دهد .

آگاهی مهمترین رکن است. هرچه مردم آگاهی بیشتری کسب کنند، شجاعت انجام کاری در مورد آن را نیزکسب می کنند.

اهمیت سلامت مردان تا جایی است که در بسیاری کشورها “ماه سلامت مردان ” با هدف افزایش آگاهی از مشکلات پیشگیری از سلامتی و تشویق به تشخیص زودهنگام و درمان بیماری در مردان و پسران، تعیین شده است. در این ماه به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ، سیاست گذاران عمومی ، رسانه ها و افراد فرصتی داده می شود تا مردان و پسران را ترغیب کنند که به دنبال مشاوره های منظم پزشکی و درمان زودهنگام بیماریها و آسیب ها باشند.

اطلاع رسانی و بررسی هزینه برای آموزش مردان به منظور آگاهی در مورد انتخاب سبک وشیوه زندگی سالم ، انجام ویزیت ها و معاینات منظم و ادواری توسط پزشک ، آموزش سکته های مغزی، انواع سرطان (بیضه ، پروستات ، پوست، ریه ، گوارش و…) ، بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و نقرس و سایر مواردی از این قبیل از اهداف فعالیت های هفته سلامت می باشد.

اعلام شعار و روز شمار هفته سلامت مردان ۱۴۰۳

شعار و روز شمار هفته سلامت مردان ۱۴۰۳ اعلام شد.

پنج شنبه  ۱۴۰۳/۳/۲۴ :  پیشگیری و تشخیص به هنگام ناباروری در مردان

جمعه ۱۴۰۳/۳/۲۵ : سواد سلامت ،فرزند آوری و سلامت مردان

شنبه ۱۴۰۳/۳/۲۶ : طب ایرانی و سلامت مردان

یک شنبه ۱۴۰۳/۳/۲۷ : مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان

دوشنبه ۱۴۰۳/۳/۲۸ :  سرطان های شایع مردان : معده ، پروستات ،مثانه

سه شنبه ۱۴۰۳/۳/۲۹ : کمردرد و بیماری های شغلی در مردان

چهارشنبه  ۱۴۰۳/۳/۳۰ : حوادث جاده ای ،از کار افتادگی و مرگ و میر مردان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=81412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.