کل 26860
5

نقش مواد معدنی گوناگون بر کاهش جذب کادمیوم ، سرب ، نیکل ، مس و روی به وسیله گیاهان زیرکشت زمین‌های آبیاری شده با پساب های آلوده

  • کد خبر : 57907
  • 27 مرداد 1401 - 22:11
نقش مواد معدنی گوناگون بر کاهش جذب کادمیوم ، سرب ، نیکل ، مس و روی به وسیله گیاهان زیرکشت زمین‌های آبیاری شده با پساب های آلوده

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : رامین سلماسی ، آزیتا بهبهانی نیا ، علیرضا استاد رحیمی

 

چکیده :

زمینه و هدف: تثبیت فلزات سنگین در محل با به کارگیری مواد معدنی، روشی است که برای کاهش پویایی این فلزات بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس در پژوهش حاضر، کارایی پنج نوع مواد معدنی برای تثبیت فلزات سنگین خاک­ های کشاورزی اطراف شهرستان تبریز که با پساب ­های آلوده آبیاری می­ شوند بررسی شده ­است.

روش بررسی: به g ۰/۵ از پنج ماده­ کلسیت، ایلیت، هماتیت، زئولیت و بنتونیت و ۱۰ نمونه خاک برداشت­ شده از خاک ­های واقع در شمال غرب شهرستان تبریز، محلول­ های حاوی عناصر کادمیوم، سرب، نیکل، مس و روی اضافه شد. بعد از قرار دادن محلول­ ها در دستگاه شیکر، غلظت این پنج عنصر در محلول­ های صاف شده با استفاده از دستگاه جذب اتمی اندازه­ گیری شد. مقایسه میانگین­ ها با بهره­گیری از آزمون دانکن انجام گرفت.

یافته­ ها: بیشترین میزان جذب عناصر کادمیوم (۹۱ درصد)، نیکل (۷۸ درصد) و روی (۹۴/۷ درصد) مربوط به کلسیت، بیشترین میزان جذب عناصر سرب (۹۴/۳ درصد) و مس (۹۰/۵ درصد) مربوط به هماتیت و برای هر پنج عنصر کمترین میزان جذب مربوط به ایلیت بوده است. کلسیت، زئولیت، بنتونیت و هماتیت نسبت به خاک­ های مورد آزمایش ظرفیت جذب بالاتر و معنی­داری برای عناصر کادمیوم، نیکل و روی داشتند.

نتیجه ­گیری: از بین مواد معدنی مورد بررسی، کلسیت و هماتیت دو ماده­ معدنی بودند که در صورت اضافه ­شدن به ۱۰ نمونه خاک مورد آزمایش­، توانستند باعث افزایش معنی ­دار ظرفیت جذب عناصر کادمیوم، مس، روی، نیکل و سرب شوند و بدین­وسیله کاهش جذب و انباشت عناصر یاد شده در گیاهان زیرکشت مناطق کشاورزی اطراف شهرستان تبریز را موجب شوند.

 

واژه‌های کلیدی : تثبیت ، انباشت ، پویایی ، جذب ، کارایی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” نقش مواد معدنی گوناگون بر کاهش جذب کادمیوم ، سرب ، نیکل ، مس و روی به وسیله گیاهان زیرکشت زمین‌های آبیاری شده با پساب های آلوده ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.